View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Boundary crossing en boundary objects in het middelbaar beroepsonderwijs.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Mourik, van 4002903.pdf (897.5Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Mourik, A.L. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Een tekort aan beroepskennis bij studenten in het beroepsonderwijs volgens een rapport van de Onderwijsraad, docenten in het beroepsonderwijs met te weinig actuele beroepskennis en een onlangs herzien kwalificatiedossier voor opleidingen in het beroepsonderwijs zijn onderwerpen die de aanleiding vormen voor dit onderzoek. Uitgaande van de theorie van boundary crossing is onderzocht hoe docenten in het middelbaar beroepsonderwijs en praktijkbegeleiders uit het bedrijfsleven zich herkennen in dit gebrek aan beroepskennis. Vervolgens is gekeken hoe docenten omgaan met deze discontinuïteit tussen middelbaar beroepsonderwijs en bedrijfsleven en tot slot is onderzocht of een herzien kwalificatiedossier docenten kan ondersteunen bij deze tekortkoming. Hiermee beoogt dit onderzoek meer inzicht te krijgen in de onbekende processen van boundary crossing in het beroepsonderwijs. Om een goed beeld te krijgen van boundary crossing in het beroepsonderwijs is een kwalitatief onderzoek uitgevoerd middels interviews onder docenten en praktijkbegeleiders. Het blijkt dat de docenten in het beroepsonderwijs zich over het algemeen herkennen in het tekort aan kennis bij studenten. Dit in tegenstelling tot de praktijkbegeleiders. Zij herkennen dit tekort aan beroepskennis bij studenten in mindere mate. Verder blijkt dat de docenten dit probleem hoofdzakelijk individueel aanpakken. Er vindt weinig communicatie plaats tussen de docenten onderling en er is weinig inhoudelijke communicatie met de praktijkbegeleiders. Tot slot blijkt dat een kleine meerderheid van docenten positief is over hoe een herzien kwalificatiedossier ondersteuning kan bieden bij een discontinuïteit van beroepskennis bij studenten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23329
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo