The impact of the parenting training ‘We are Parents’ on positive parenting in Ethiopia
Summary
Er is een gebrek aan de bewezen effectiviteit van ouderprogramma’s in ontwikkelingslanden, waar moeilijkheden zoals armoede en stress oorzaken zijn voor een slechte opvoeding. Met gebruik van een mixed-methods design is onderzocht of de oudertraining ‘We are Parents’ een effect heeft op de positieve opvoedingspraktijken van ouders en elementen van positief opvoeden: affectie, responsiviteit en stimulatie. Voor en na de training, is een vragenlijst (kwantitatief) afgenomen bij 31 ouders met kinderen tot en met 18 jaar. Daarnaast zijn er na afloop van de training interviews (kwalitatief) afgenomen bij 10 van deze ouders. Resultaten tonen aan dat de opvoeding van ouders significant positiever is dan voor de training, met een hogere mate van affectie, responsiviteit en stimulatie. Interviews bekrachtigen deze bevindingen: ouders rapporteren leeropbrengsten en positieve veranderingen in hun gedrag, met betrekking tot affectie, responsiviteit en stimulatie. Het huidige onderzoek draagt bij aan de bewezen effectiviteit van ouderprogramma’s in ontwikkelingslanden en biedt interessante aanbevelingen voor toekomstig onderzoek. Daarnaast toont dit onderzoek de potentie om positieve opvoedingspraktijken in ontwikkelingslanden te bevorderen met behulp van ouderinterventies, zoals ‘We are Parents’, voor zowel vaders als moeders.