View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De spanning tussen marketing en persoonlijke autonomie

        Thumbnail
        View/Open
        De spanning tussen marketing en persoonlijke autonomie - Bachelorscriptie J.B.W. Damkot.pdf (252.5Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Damkot, J.B.W.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Inzichten van de laatste dertig jaar uit de gedragswetenschappen wijzen erop dat de praktijk van de marketing opnieuw beoordeeld dient te worden. Deze inzichten gaan over cognitieve biases die meespelen in het deliberatieproces van de actor. Marketing gebruikt deze biases om de keuze van de consument te beinvloeden. In deze scriptie betoog ik dat deze beinvloeding manipulatief is en afdoet aan de persoonlijke autonomie van de actor. Om dit aan te tonen gebruik ik literatuuronderzoek rondom filosofen die schrijven over de kenmerken van manipulatie en hoe deze manipulatie moreel beoordeeld dient te worden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23229
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo