View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Get Connected: Een exploratief onderzoek naar de perspectieven van nationale en internationale studenten op de international classrooms van de Universiteit Utrecht

        Thumbnail
        View/Open
        Masterscriptie Lara DEF.pdf (1.722Mb)
        Publication date
        2016
        Author
        Dooren, L.M.M. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek worden de perspectieven van studenten besproken die gedurende hun masterprogramma aan de Universiteit Utrecht colleges volgen in international classrooms. Deze international classrooms vormen een geschikte omgeving voor wederzijds contact tussen deze groepen studenten, maar uit de literatuur blijkt dat interactie vaak niet plaatsvindt (Leask, 2009; Campbell, 2001; Arthur, 2004). Om het perspectief van de nationale studenten met betrekking tot de internationale studenten in hun colleges in kaart te brengen is de volgende vraag geformuleerd: Hoe ervaren studenten aan de Universiteit Utrecht de international classrooms en het internationale contact binnen deze colleges bij opleidingen van de faculteiten Rechten, Geowetenschappen en Vrouwenstudies en hoe kan het onderlinge contact worden geoptimaliseerd? Om deze vraag te beantwoorden zijn er in drie international classrooms observaties gedaan en zijn er uit deze colleges 14 studenten geïnterviewd, 8 Nederlandse en 6 internationale studenten. Er zijn verscheidene positieve en negatieve punten van de international classroom naar voren gekomen uit deze interviews. Zo vonden de studenten dat ze veel leerden van de verschillende perspectieven en werd hun Engels verbeterd. Aan de andere kant vertraagden de taalvaardigheid van studenten of docenten volgens de studenten het onderwijs, vonden ze dat er een groot verschil was in academische voorkennis en werd er door Nederlandse studenten onderling veel Nederlands gesproken, waardoor internationale studenten zich buitengesloten voelden. Ook was er sprake van ‘seating segregation’ en bestond er volgens de studenten weinig groepsgevoel binnen de onderzochte colleges. Zowel nationale als internationale studenten vonden dit jammer en wilden wel meer contact met hun studiegenoten. Aan het eind van het verslag staan aanbevelingen van de studenten om de international classroom te verbeteren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23225
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo