Get Connected: Een exploratief onderzoek naar de perspectieven van nationale en internationale studenten op de international classrooms van de Universiteit Utrecht
Summary
In dit onderzoek worden de perspectieven van studenten besproken die gedurende hun masterprogramma aan de Universiteit Utrecht colleges volgen in international classrooms. Deze international classrooms vormen een geschikte omgeving voor wederzijds contact tussen deze groepen studenten, maar uit de literatuur blijkt dat interactie vaak niet plaatsvindt (Leask, 2009; Campbell, 2001; Arthur, 2004). Om het perspectief van de nationale studenten met betrekking tot de internationale studenten in hun colleges in kaart te brengen is de volgende vraag geformuleerd: Hoe ervaren studenten aan de Universiteit Utrecht de international classrooms en het internationale contact binnen deze colleges bij opleidingen van de faculteiten Rechten, Geowetenschappen en Vrouwenstudies en hoe kan het onderlinge contact worden geoptimaliseerd? Om deze vraag te beantwoorden zijn er in drie international classrooms observaties gedaan en zijn er uit deze colleges 14 studenten geïnterviewd, 8 Nederlandse en 6 internationale studenten. Er zijn verscheidene positieve en negatieve punten van de international classroom naar voren gekomen uit deze interviews. Zo vonden de studenten dat ze veel leerden van de verschillende perspectieven en werd hun Engels verbeterd. Aan de andere kant vertraagden de taalvaardigheid van studenten of docenten volgens de studenten het onderwijs, vonden ze dat er een groot verschil was in academische voorkennis en werd
er door Nederlandse studenten onderling veel Nederlands gesproken, waardoor internationale studenten zich buitengesloten voelden. Ook was er sprake van ‘seating segregation’ en bestond er volgens de studenten weinig groepsgevoel binnen de onderzochte colleges. Zowel nationale als internationale studenten vonden dit jammer en wilden wel meer contact met hun studiegenoten. Aan het eind van het verslag staan aanbevelingen van de studenten om de international classroom te verbeteren.