View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Hun vinden van wel, zij van niet. Taalkundigen en docenten VO over hun in subjectpositie.

        Thumbnail
        View/Open
        Eindwerkstuk Elianne van Ginkel SUPERFINALE VERSIE.docx (1.902Mb)
        Publication date
        2016
        Author
        Ginkel, E.H.M. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Tegenover het gebruik van hun als onderwerp bestaat een negatieve attitude. Toch wordt het veelvuldig gebruikt in het Nederlands. In dit eindwerkstuk is zowel gekeken naar de bevindingen van taalkundigen wat betreft het succes van ¬hun als onderwerp en naar de opvattingen van docenten Nederlands in het voortgezet onderwijs. Dit is gedaan aan de hand van de volgende onderzoeksvraag: Sluiten de opvattingen van taalkundigen over hun als onderwerp aan bij het onderwijs dat gegeven wordt in het voortgezet onderwijs? Om deze vraag te kunnen beantwoorden, zijn eerst analyses van een aantal taalkundigen besproken. Hieruit kwam naar voren dat hun, in tegenstelling tot zij en ze, enkel naar levende wezens kan verwijzen, dat hun efficiënt is en dat hun als onderwerp in veel dialecten tot de standaardtaal behoort. Om dit te kunnen vergelijken met de opvattingen van docenten Nederlands in het voortgezet onderwijs, is er een enquête gehouden onder die docenten. Hieruit bleek dat aan de ene kant het gebruik van hun in subjectpositie sterk wordt afgekeurd door de docenten, zowel in de klas als erbuiten. Aan de andere kant waren er ook docenten die vinden dat een taal verandert, dus dat hun in subjectpositie op den duur best tot de standaardtaal zou kunnen gaan behoren. Toch waren alle ondervraagde docenten van mening dat hun in subjectpositie in geschreven taal altijd fout is. Een voorzichtige conclusie van dit onderzoek is dan ook dat, wat betreft het gebruik van hun in subjectpositie, de opvattingen van taalkundigen niet aansluiten bij het onderwijs dat gegeven wordt in het voortgezet onderwijs.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23158
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo