View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Welkom in de Gouden Eeuw! De otherness of the past in educatieve kinderprogramma’s

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie Definitief.pdf (1.450Mb)
        Publication date
        2016
        Author
        Claerhoudt, L.T.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze bachelorscriptie wordt de serie Welkom in de Gouden Eeuw geanalyseerd, aan de hand van de hoofdvraag: Hoe komt in de serie Welkom in de Gouden Eeuw het concept van de otherness of the past naar voren en levert dit een positieve bijdrage aan de overdracht van informatie? In het theoretisch kader wordt het begrip otherness of the past uitgelegd. Ook wordt er aandacht besteed aan de invloed van historische televisieprogramma’s op het historisch besef van mensen. In het bijzonder wordt er gekeken naar humoristische programma’s. In het tweede hoofdstuk worden twee onderwerpen behandeld die in de scènes aan bod zullen komen. Aan de hand van secundaire literatuur worden respectievelijk de geschiedenis van Prins Maurits en Johan van Oldenbarnevelt en het schoonheidsideaal van de zeventiende eeuw uiteengezet. In het derde hoofdstuk worden twee scènes, die eerder besproken onderwerpen behandelen, geanalyseerd. Geconcludeerd wordt dat er een onderscheid te maken is tussen scènes die een gebeurtenis behandelen en scènes die een beeld schetsen van het dagelijks leven in de Gouden Eeuw. In het geval van scènes waarin een gebeurtenis uitgelegd wordt komt de otherness of the past minder goed naar voren dan in scènes waarin het dagelijks leven aan bod komt.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23101
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo