View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Meer dan 3500 m2 aan zelfvertrouwen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Slingerland, LF-5626862.pdf (700.1Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Slingerland, L.F.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: Er is weinig onderzoek gedaan naar de vraag of sportdeelname, zoals voetbal, een significante bijdrage levert aan het zelfvertrouwen van jongeren met cerebrale parese [CP] en hoe dat is in vergelijking met jongeren zonder CP. Doel: Inzicht verkrijgen of voetbaldeelname samenhangt met de mate van zelfvertrouwen en of er een verschil is bij jongeren met en zonder CP. Methode: Dit onderzoek maakt gebruik van mixed-methodes ontwerp. De kwantitatieve gegevens zijn gemeten door middel van de Rosenberg-zelfwaarderingsschaal [RSEQ], die het zelfvertrouwen meet in dagelijks leven en in voetbalcontext. De sport- en omgevingsfactoren zijn gemeten door de Sport- en Omgevingsfactoren Vragenlijst Paralympische Sporter [SOVPS]. De kwalitatieve gegevens zijn in kaart gebracht door semigestructureerde interviews bij jongeren met CP (N=15, M=21.70) en jongeren zonder CP (N=18, M=19.11). Resultaten: Bij de kwantitatieve gegevens vond Spearman’s rho rangcorrelatie bij jongeren met CP een samenhang tussen RSEQ-dagelijks leven en ‘ondersteuning coach’, rs=.516, p<.05, ‘betrokkenheid familie, rs=.698, p<.01 en ‘betrokkenheid vrienden’, rs=.667, p<.01. Bij jongeren zonder CP werd er samenhang gevonden tussen RSEQ-dagelijks leven en ‘leeftijd’, rs=.502, p<.05 en‘ondersteuning coach’, rs=.527. Spearman’s rho vond bij jongeren met CP een samenhang tussen de RSEQ-voetbalcontext en ‘ondersteuning coach’, rs=.639, p<.05 en ‘betrokkenheid vrienden’, rs=.618, p<.05. Bij jongeren zonder CP werd er een samenhang gevonden met ‘ondersteuning coach’, rs=.579, p<.05. Uit kwalitatief onderzoek kwam naar voren dat ‘speelminuten’, ‘percepties’ en ‘prestaties’ samenhangende factoren zijn met zelfvertrouwen. Hierbij is geen verschil tussen de contexten en doelgroep. Conclusie: Sport- en omgevingsfactoren zijn meer gerelateerd aan het zelfvertrouwen bij jongeren met CP dan bij jongeren zonder CP. Voornamelijk omgevingsfactoren hebben een samenhang met zelfvertrouwen bij jongeren met CP in het dagelijks leven.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23087
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo