View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Empowerment in Jongerenwerk Een onderzoek naar empowerment en verandering in het jongerenwerk van Swazoom in Amsterdam Zuidoost

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Reesink, DC-3864316.pdf (528.5Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Reesink, D.C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Met de invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en het Welzijn Nieuwe Stijl (WNS) is er in de afgelopen jaren veel aandacht gekomen voor eigen kracht en participatie: twee begrippen die vaak verbonden worden aan het concept empowerment. De aanwezigheid van empowerment in de praktijk van het jongerenwerk is onderzocht aan de hand van semigestructureerde interviews bij jongerenwerkers van de organisatie Swazoom in Amsterdam Zuidoost. Omdat empowerment een nog relatief onduidelijk begrip is, is dit bevraagd aan de hand van kernempowerende elementen, en omdat een groot deel van de bevolking in Amsterdam Zuidoost uit migrantenjongeren bestaat is er specifiek gekeken naar vormen van jongerenwerk met een empowerende stijl die goed aansluiten bij deze doelgroep, namelijk: talentontwikkeling, het vormen van een positief toekomstperspectief en (etnische) identiteitsontwikkeling. Uit de interviews is gebleken dat er aan veel kern-empowerende elementen wordt voldaan, en dat de drie vormen van jongerenwerk met empowerende stijl allemaal aanwezig zijn in het jongerenwerk van Swazoom, maar dat er door overheidsbeleid weinig ruimte wordt gelaten voor het stimuleren van etnische identiteit. De jongerenwerkers rapporteerden weliswaar een verandering op papier sinds de invoering van de Wmo en het WNS, veel van hen zagen geen verandering in de praktijk: zij werkten zolang ze zich konden herinneren al op deze manier. Tenslotte wordt geconcludeerd dat empowerment een onduidelijk gedefinieerd concept blijft, en dat het de praktijk van het jongerenwerk ten goede zou komen als de criteria rondom empowerment duidelijker omschreven zouden worden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23083
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo