Het Verschil in Effect van Diverse Getallenlijntrainingen tussen Jongens en Meisjes in Groep Drie van de Basisschool op de Getallenlijntaak.
Summary
Het doel van deze studie is om het effect van een getallenlijntraining op kinderen uit groep 3 van het basisonderwijs te onderzoeken. Hierbij wordt gekeken wat de invloed is van diverse factoren zoals geslacht, methodiek (sensomotorische training of niet-sensomotorische training) en vorm (real life training of tablettraining). Aan het onderzoek hebben 91 kinderen uit groep 3 deelgenomen, zij waren afkomstig van 7 basisscholen. De kinderen hebben 1 van de 4 trainingen gevolgd; een sensomotorische real life training, sensomotorische tablettraining, niet-sensomotorische real life training of een niet-sensomotorische tablettraining. Met behulp van een ANOVA voor herhaalde metingen werd onderzocht of er sprake is van een vooruitgang in prestaties op de voor- en nameting en wat het effect van de diverse factoren is op deze vooruitgang. Uit de resultaten blijkt dat jongens beter scoorden op de getallenlijntaak dan meisjes, maar dat de training meer effect had bij meisjes. Er is geen verschil zichtbaar tussen een real life training en een tablettraining. Ook is er geen verschil gevonden tussen een sensomotorische training en een niet-sensomotorische training. Deze studie biedt nieuwe inzichten in het verschil tussen jongens en meisjes in getallenlijnbegrip en getallenlijntrainingen.