Van Berber tot Boss: een onderzoek naar factoren die zorgen voor schoolsucces bij anderstaligen
Summary
Dit onderzoek gaat over de factoren die zorgen voor schoolsucces bij anderstalige leerlingen. Uit eerder onderzoek bleek dat de positie in het gezin een effect heeft op het schoolsucces. Hoe meer broers/zussen de leerling boven zich heeft, hoe meer steun deze krijgt en hoe positiever dit is voor het schoolsucces. Het bespreken van de actualiteit zorgde eveneens voor een positief effect op het schoolsucces. Echter, het opleidingsniveau van de ouders van anderstalige leerlingen bleek geen voorspellende waarde te hebben. Dit onderzoek probeert antwoord te geven op de vraag of deze factoren, inmiddels vijftien jaar later, nog steeds een rol spelen. Daarnaast kijken we of het volgen van de Voor- en Vroegschoolse Educatie een positief effect heeft op het schoolsucces van anderstaligen. We kijken verder of het lezen in het Nederlands en in de moedertaal een positief effect heeft op het schoolsucces, evenals het voorgelezen worden als kind. Een vragenlijst is afgenomen bij leerlingen op een middelbare school in de bovenbouw. Gebleken is dat, in tegenstelling tot eerder onderzoek, de positie in het gezin niet meer de rol speelt die deze eerder wel speelde. Gevonden werd dat hoe meer broers/zussen de leerling boven zich had, hoe negatiever dit uitwerkte voor het schoolsucces. Anders dan in eerder onderzoek werd niet gevonden dat thuis de actualiteit bespreken een rol speelt bij het schoolsucces. Wat we nu wel vinden is dat het opleidingsniveau van ouders van anderstalige leerlingen een voorspellende waarde heeft voor het schoolsucces van de leerling. Andere uitkomsten van het onderzoek waren dat het volgen van de VVE een positief effect heeft op het schoolsucces evenals het lezen in de moedertaal en het voorgelezen worden. Wat niet gevonden werd, is dat lezen in het Nederlands een effect heeft op het schoolsucces van anderstalige leerlingen. Dit onderzoek heeft laten zien dat andere factoren van invloed zijn op het schoolsucces van anderstaligen. Suggesties voor vervolgonderzoek zijn opgenomen in de discussie.