De invloed van het werkgeheugen op het trainen van getalbegrip bij kleuters.
Summary
In deze studie werd onderzocht wat de invloed is van het werkgeheugen op het trainen van getalbegrip bij kleuters. Daarnaast werd er gekeken naar de effectiviteit van het educatieve computerspel ‘Tel Je Zoo’ waarmee getalbegrip werd getraind. In totaal namen er 117 kleuters (4 tot 6 jaar oud) deel uit de groepen 1 en 2 van drie verschillende reguliere basisscholen in Nederland. Hiervan hadden 77 kleuters een zwak werkgeheugen en 40 kleuters een sterk werkgeheugen. Van alle kleuters kwamen er door middel van clusterrandomisatie 77 kleuters in de experimentele groep, welke het getalbegrip trainden door middel van het computerspel ‘Tel Je Zoo’ en 40 kleuters in de controlegroep, welke enkel het reguliere onderwijsaanbod kregen. Ten eerste werd er getoetst of er een verschil was in effect van trainen van getalbegrip tussen kleuters met een sterk en zwak werkgeheugen. Ten tweede werd er getoetst of er een verschil was in effect van trainen van getalbegrip tussen kleuters die een computerspel speelden en kleuters die enkel het reguliere onderwijsaanbod kregen. Enerzijds lieten de kleuters met een sterk en zwak werkgeheugen door middel van het trainen van getalbegrip geen verschil in vooruitgang zien. Anderzijds lieten kleuters die het getalbegrip trainden aan de hand van een computerspel een grotere vooruitgang zien dan de kleuters die enkel het reguliere onderwijsaanbod kregen. Om een sterkere effectiviteit van trainen van getalbegrip door middel van het educatieve computerspel ‘Tel Je Zoo’ aan te tonen is er uitgebreider onderzoek nodig met een grotere steekproef.
Trefwoorden: getalbegrip, trainen, werkgeheugen, kleuters, computerspel
Abstract
This study examined the influence of working memory on numeracy training in preschool children. In addition the effectiveness of the use of an educational computer game, 'Count Your Zoo’, training numeracy, was investigated. A total number of 117 children (4 to 6 years of age) from the first two grades of three different regular elementary schools in The Netherlands were included. Within this group 77 children had a weak working memory and 40 children had a strong working memory. An experimental group of 77 children (based on cluster randomization) was trained in numeracy through the computer game 'Count Your Zoo' and the control group of 40 children only followed the regular courses. First was tested if there was a difference in effect of training of numeracy between children with a strong and weak working memory. Secondly was investigated whether there was any difference in effect of training of numeracy between children who played a computer game and children who just followed regular education. It appeared that children with a strong working memory showed progress similar to children with a weak working memory. On the other hand, children who had trained numeracy with a computer game showed more progress in numeracy than the children who followed just regular education. To strengthen proof of effectiveness of training numeracy through use of a computer game more extensive research into the intervention ‘you count Zoo’is needed, with greater numbers of children.