Masters in netwerken! Het vergelijken van sociale netwerken van docenten gedurende en na een masteropleiding.
Summary
Binnen het onderwijs vormen docenten met hun onderlinge relaties een sociaal netwerk, waarbinnen zij kennis, informatie en expertise met elkaar delen. In dit onderzoek werden sociale netwerken vergeleken van docenten die de masteropleiding Leren & Innoveren (MLI) van Fontys Hogeschool Eindhoven volgen of gevolgd hebben. Onderzocht werd of netwerkbewustzijn en netwerkintentionaliteit van invloed zijn op netwerkontwikkeling van docenten. Aan het onderzoek namen in totaal 68 docenten uit leerjaar 1, leerjaar 2 en alumni van de MLI deel. Met een sociale netwerkanalyse werden de ego-netwerken van de drie groepen docenten beschreven en vergeleken wat betreft grootte van het netwerk, diversiteit van de contacten en intensiteit van de relaties. De alumni bleken significant meer de intentie te hebben om gebruik te maken van hun sociale netwerk. Een significant verband werd gevonden tussen netwerkintentionaliteit en netwerkontwikkeling. Dit was te zien in de netwerken van de alumni. Zij hadden in vergelijking met de docenten in leerjaar 1 en 2 een groter netwerk, een meer divers netwerk wat betreft de functies van de contacten en vaker relaties die zij belangrijk vinden. Geconcludeerd kan worden dat alumni meer gericht relaties aangaan die van waarde zijn voor de innovatie van hun onderwijspraktijk.