View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Motivatie en Ervaren Behoefte-ondersteuning van Begaafde Leerlingen in Plusklassen en Reguliere Klassen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Freriks.pdf (1.398Mb)
        Publication date
        2016
        Author
        Freriks, S.A.G.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De afgelopen jaren is er een grote toename te zien in scholen die verrijking aanbieden voor begaafde leerlingen door middel van een interne plusklas. In dit onderzoek wordt de motivatie bekeken vanuit de zelfdeterminatietheorie. Deze theorie stelt dat de mate van behoefte-ondersteuning (autonomie-ondersteuning, structuur en betrokkenheid) een positieve invloed heeft op de motivatie van leerlingen. Middels vragenlijsten en interviews die zijn afgenomen bij 202 leerlingen werden de volgende onderzoeksvragen beantwoord: In hoeverre verschilt de autonome en gecontroleerde motivatie van begaafde leerlingen die een plusklas bezoeken in de interne plusklas en hun reguliere klas? En In hoeverre kunnen eventuele motivatieverschillen verklaard worden door de mate waarin behoefte-ondersteunend onderwijs wordt ervaren in de plusklas en reguliere klas? Uit dit onderzoek kan geconcludeerd worden dat begaafde leerlingen meer autonoom gemotiveerd zijn in de plusklas en dat in de plusklas een hogere betrokkenheid werd ervaren. Uit de interviews bleek dat in de plusklas meer autonomie-ondersteuning werd geboden. Verder was betrokkenheid de belangrijkste voorspeller van de autonome motivatie in beide contexten. De structuur en een gebrek aan autonomie-ondersteuning hingen samen met de gecontroleerde motivatie. Een combinatie van autonomie-ondersteuning en structuur zorgde voor hogere autonome motivatie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23046
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo