De leerkracht- en leerlingpercepties van hun onderlinge relatie en de samenhang met motivatie en etnische achtergrond
Summary
Eerder onderzoek heeft laten zien dat veel Nederlandse leerlingen een lage intrinsieke motivatie hebben. Een goede leerkracht-leerlingrelatie (LLR) kan bijdragen aan het verhogen van deze motivatie. Bestaande studies naar de LLR zijn echter vooral gericht op alleen de perceptie van de leerling of op alleen de perceptie van de leerkracht, terwijl onderzoek laat zien dat beide percepties met betrekking tot de LLR van invloed zijn op de motivatie van leerlingen. Het doel van dit onderzoek was meer inzicht te krijgen in de samenhang tussen veranderingen in de LLR en veranderingen in de motivatie van leerlingen, maar ook in verschillen hierin op basis van etniciteit. Hierbij werd de samenhang tussen de LLR en de motivatie van leerlingen vanuit zowel leerkrachtpercepties als vanuit leerlingpercepties onderzocht. Het onderzoek is uitgevoerd met data van een etnisch diverse steekproef van 654 leerlingen en hun leerkrachten. Zowel de leerlingen als hun leerkrachten vulden tweemaal een vragenlijst in. Hiërarchische regressieanalyses lieten een significant verband zien tussen veranderingen in de LLR ervaren door de leerling en veranderingen in de autonome motivatie van leerlingen. Uit de resultaten kwam geen significant verband naar voren tussen de LLR ervaren door de leerkracht en de autonome motivatie van leerlingen. Daarnaast bleken veranderingen in de LLR niet anders te verlopen voor allochtone leerlingen in vergelijking met autochtone leerlingen en was er geen moderatie-effect van etniciteit. De resultaten suggereren dat voor het verhogen van de motivatie van alle leerlingen ook de LLR als mogelijke oplossing dient te worden meegenomen.