View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Intrinsieke Motivatie van Kinderen tijdens een Blaastraining

        Thumbnail
        View/Open
        Krugten, EGSvan-5624215 form.docx (23.64Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Krugten, E.G.S. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: Urine incontinentie is een frequent voorkomend probleem bij kinderen. Urotherapie is een veel ingezette behandeling hiervoor. Een onderdeel van urotherapie is de blaastraining. De blaastraining is een intensieve en langdurige behandeling (twaalf weken) voor de kinderen, waardoor veel vroegtijdige uitval plaatsvindt. Om de drop out te verminderen, is een nieuw type van instructie geïmplementeerd. Dit is een applicatie voor de Ipad, waarbij de participanten beloond worden met een spel, wanneer ze bepaalde gegevens invoeren en vragen beantwoorden. Deze zogenaamde serious game zou de drop-out van de behandeling moeten verminderen doordat de kinderen meer intrinsiek gemotiveerd worden om de behandeling vol te houden. Doel: Meer duidelijkheid krijgen of de serious game daadwerkelijk voor een hogere intrinsieke motivatie kan zorgen bij de participanten. Methode: In de interventiegroep zaten participanten die konden trainen via een serious game (digitale instructie). In de controlegroep werd er op reguliere manier getraind (via een papieren instructie). 49 participanten zijn geincludeerd (Mleeftijd = 9,49), die de Intrinsic Motivation Inventory [IMI] op drie meetmomenten hebben ingevuld (t= 1 week, t= 6 weken en t= 12 weken). Via Mixed Models ANOVA’s is geanalyseerd of er een significant verschil zat in de mate van intrinsieke motivatie tussen deze twee groepen. Resultaten. Er is geen significant verschil gevonden tussen de interventiegroep en de controlegroep. Conclusie: De serious game zorgt niet voor een verhoogde mate van intrinsieke motivatie ten opzichte van de reguliere behandeling.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23037
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo