Het Verschil Tussen Kleuters uit Groep 1 en 2 in de Vooruitgang van Getalbegrip en het Verwerken van Prikkels
Summary
Doel Het doel van dit onderzoek was om het verschil in vooruitgang van getalbegrip te onderzoeken bij kleuters uit groep 1 en groep 2 na aanbod van verschillende condities (computerspel met veel prikkels, computerspel met weinig prikkels of de controlegroep zonder computerspel). Inhibitie is meegenomen in dit onderzoek. Methode 117 kleuters (gemiddelde leeftijd 4;8 jaar) hebben deelgenomen aan dit onderzoek. De kleuters uit de experimentele conditie hebben het computerspel ‘Tel je zoo’ gespeeld waarbij getalbegrip getraind werd. De kleuters uit de controleconditie hebben geen extra training in getalbegrip ontvangen. Getalbegrip is gemeten aan de hand van de Verkorte Utrechtse Getalbegrip Toets - Revised (UGT-R). Inhibitie is gemeten aan de hand van de Go/No-Go taak. Resultaten De kleuters beschikken over het algemeen na afloop van de interventie over significant meer getalbegrip dan de controlegroep. De kleuters uit de experimentele conditie beschikken over meer vooruitgang in getalbegrip dan de controleconditie. Bij de kleuters met een sterke inhibitie is er over het algemeen sprake van significant meer vooruitgang in getalbegrip, dan bij de kleuters met een zwakke inhibitie. Conclusie Het educatief computerspel zorgt voor significant meer vooruitgang in getalbegrip bij kleuters uit groep 1 en 2, vergeleken met kleuters die enkel het regulier lesaanbod hebben gevolgd. Vooral kinderen met een sterke inhibitie kunnen geholpen worden om goed getalbegrip te ontwikkelen door het spelen van het spel.