View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De samenhang tussen emotieregulatie en conflicthantering bij pedagogisch medewerkers en agressie bij jeugdigen binnen de residentiële jeugdzorg.

        Thumbnail
        View/Open
        Jochems, R-5623065 form.doc (44Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Jochems, R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De problematiek van jongeren binnen de residentiële jeugdzorg bevat een scala aan gedrags- en emotionele problemen, waaronder agressieproblemen. De verwachting is dat pedagogisch medewerkers hier adequaat mee om moeten kunnen gaan, maar wat kunnen pedagogisch medewerkers doen wat samenhangt met minder agressie? Binnen de huidige studie is onderzocht in welke mate emotieregulatie en conflicthantering van pedagogisch medewerkers samenhingen met agressie vanuit de jongeren binnen de residentiële jeugdzorg. Participanten (47 pedagogisch medewerkers) hebben vragenlijsten ingevuld betreft deze onderwerpen. Agressie is op twee verschillende manieren gemeten, namelijk met de vraag hoeveel agressie medewerkers ervaren en hoeveel agressiemeldingen door medewerkers zijn gemaakt. Het effect van emotieregulatie en conflicthantering op agressie is onderzocht door middel van multiple lineaire regressieanalyse en mediatieanalyse. Resultaten toonden geen significant effect van emotieregulatie en conflicthantering op ervaren agressie. Conflicthantering bleek wel de relatie tussen emotieregulatie en gemelde agressie te mediëren. Resultaten indiceren dat hoe hoger de mate van emotieregulatie, hoe hoger de mate van conflicthantering, hoe minder gemelde agressie. Mogelijk dat het trainen van emotieregulatie en conflicthantering bij pedagogisch medewerkers bijdraagt aan het verminderen van agressie binnen de residentiële jeugdzorg. Dit biedt perspectief voor het verbeteren van de behandeling binnen de residentiële jeugdzorg. Beperkingen van het onderzoek en aanbevelingen voor verder onderzoek worden besproken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23033
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo