Ervaren druk van leeftijdsgenoten en alcoholgebruik: erkende en sociometrische populariteit als moderatoren
Summary
De huidige longitudinale studie onderzocht in hoeverre de relatie tussen ervaren druk van leeftijdsgenoten en alcoholgebruik afgelopen maand bij adolescenten wordt gemodereerd door erkende en sociometrische populariteit. Dit onderzoek maakte gebruik van de longitudinale studie Social Network Analysis of Risk behavior in Early adolescence (SNARE) en werd uitgevoerd onder 1844 eerste- en tweedejaars middelbare scholieren (M=13.13 jaar). Middels zelfrapportage moesten adolescenten aangeven in hoeverre ze druk van leeftijdsgenoten ervaarden en of ze de afgelopen maand alcohol hadden gedronken. Beide vormen van populariteit werden gemeten door middel van peer nominaties. Uit de resultaten van de logistische regressie-analyse bleek een significante relatie tussen erkende populariteit en alcoholgebruik, maar er was geen significante relatie tussen sociometrische populariteit en alcoholgebruik. Ook was er geen significant modererend effect van erkende populariteit en sociometrische populariteit in de relatie tussen ervaren druk van leeftijdsgenoten en alcoholgebruik. Vervolgonderzoek kan zich richten op het volgen van erkend en sociometrisch populaire adolescenten over een langere periode dan in de huidige studie, zodat op lange termijn de risico’s van populariteit zichtbaar worden.