Een integratie van generatie Y in het JD-R model: Een onderzoek naar de oorzaken van burn-out en bevlogenheid onder docenten.
Summary
Het doel van dit onderzoek is het achterhalen welke factoren van invloed zijn op het ontwikkelen van burn-out en bevlogenheid onder docenten in het voortgezet onderwijs, en welke gevolgen deze factoren hebben op hun prestatie. Daarbij gaat specifieke aandacht uit naar de docenten van generatie Y (geboren tussen 1982 en 2001 ). Om de processen in kaart te brengen is het Job Demands-Resources (JD-R) model gebruikt. Dit model gaat uit van een relatie tussen werkgerelateerde taakeisen op burn-out en werkgerelateerde energiebronnen op bevlogenheid. Burn-out en bevlogenheid beïnvloeden vervolgens werkgerelateerde prestatie. De data zijn verzameld middels een online vragenlijst op een scholengemeenschap (N = 147). Uit de resultaten is gebleken dat een verstoorde werk-privé interferentie (taakeis) positief samenhangt met burn-out. Daarentegen is uit het onderzoek naar voren gekomen dat werkdruk (taakeis) geen voorspeller is voor burn-out. Autonomie, sociale steun van collega’s en sociale steun van leidinggevende (energiebronnen) blijken niet samen te hangen met bevlogenheid. Ook is er geen sprake van een significante relatie tussen burn-out en bevlogenheid en prestatie. De oorzaken voor het ontwikkelen van burn-out en bevlogenheid zijn niet verschillend voor generatie Y vergeleken met andere generaties. Deze studie toont aan dat het belangrijk is dat onderwijsinstellingen zich bewust zijn van de negatieve gevolgen die een verstoorde werk-privé interferentie teweeg kan brengen. Longitudinaal vervolgonderzoek waarin een groter aantal participanten en middelbare scholen worden opgenomen is noodzakelijk om te komen tot meer generalistische uitspraken.