View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Een integratie van generatie Y in het JD-R model: Een onderzoek naar de oorzaken van burn-out en bevlogenheid onder docenten.

        Thumbnail
        View/Open
        Jong, L.pdf (717.3Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Jong, L.A.M.J. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het doel van dit onderzoek is het achterhalen welke factoren van invloed zijn op het ontwikkelen van burn-out en bevlogenheid onder docenten in het voortgezet onderwijs, en welke gevolgen deze factoren hebben op hun prestatie. Daarbij gaat specifieke aandacht uit naar de docenten van generatie Y (geboren tussen 1982 en 2001 ). Om de processen in kaart te brengen is het Job Demands-Resources (JD-R) model gebruikt. Dit model gaat uit van een relatie tussen werkgerelateerde taakeisen op burn-out en werkgerelateerde energiebronnen op bevlogenheid. Burn-out en bevlogenheid beïnvloeden vervolgens werkgerelateerde prestatie. De data zijn verzameld middels een online vragenlijst op een scholengemeenschap (N = 147). Uit de resultaten is gebleken dat een verstoorde werk-privé interferentie (taakeis) positief samenhangt met burn-out. Daarentegen is uit het onderzoek naar voren gekomen dat werkdruk (taakeis) geen voorspeller is voor burn-out. Autonomie, sociale steun van collega’s en sociale steun van leidinggevende (energiebronnen) blijken niet samen te hangen met bevlogenheid. Ook is er geen sprake van een significante relatie tussen burn-out en bevlogenheid en prestatie. De oorzaken voor het ontwikkelen van burn-out en bevlogenheid zijn niet verschillend voor generatie Y vergeleken met andere generaties. Deze studie toont aan dat het belangrijk is dat onderwijsinstellingen zich bewust zijn van de negatieve gevolgen die een verstoorde werk-privé interferentie teweeg kan brengen. Longitudinaal vervolgonderzoek waarin een groter aantal participanten en middelbare scholen worden opgenomen is noodzakelijk om te komen tot meer generalistische uitspraken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23007
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo