View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De mediërende rol van opvoeding in de relatie tussen moederlijke empathie en externaliserend probleemgedrag in de adolescentie

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Gansewinkel, LJMvan-3695255.pdf (565.6Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Gansewinkel, L.J.M. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Externaliserend probleemgedrag onder adolescenten kan onder andere leiden tot slechter sociaal functioneren in volwassenheid en hoge maatschappelijke kosten. Verschillende factoren kunnen van invloed zijn op het externaliserend probleemgedrag van adolescenten waaronder empathie van de ouders en opvoeding. In dit kwantitatieve onderzoek onder 243 Nederlandse adolescenten (M = 12.99) is door middel van een mediatie analyse met behulp van de syntax van Preacher en Hayes (2008) gekeken of opvoeding, in het bijzonder de mate van support en gedragscontrole van de moeder, een mediërende factor is in de negatieve relatie tussen empathie van de moeder en het externaliserend probleemgedrag van de adolescent. Uit de resultaten blijkt dat, in tegenstelling tot de veronderstelde negatieve relatie tussen empathie van de moeder en externaliserend probleemgedrag, er een positieve relatie tussen beide variabelen is. Zowel support als gedragscontrole zijn geen mediator in deze relatie. Tussen support en externaliserend probleemgedrag bij de adolescent is geen significante relatie gevonden en tussen empathie van de moeder en gedragscontrole ook niet. Concluderend kan gezegd worden dat support en gedragscontrole in de opvoeding geen mediator zijn in de relatie tussen empathie van de moeder en externaliserend probleemgedrag bij de adolescent. Vervolg onderzoek kan aantonen welke factoren wel van invloed zijn op deze relatie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22994
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo