Definities en betekenissen van de begrippen erfelijke eigenschap en fenotype in verschillende wetenschapsdomeinen binnen de Life Sciences
Summary
Deze studie heeft tot doel de betekenissen van de begrippen ‘fenotype’ en ‘erfelijke eigenschap’ binnen de Life Sciences in kaart te brengen. Zeker in het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs moeten leerlingen vertrouwd gemaakt worden met wetenschappelijke literatuur en de gebruikte begrippen kunnen plaatsen. Begrippen ontwikkelen zich door onderzoek, en het onderwijs moet om actueel te blijven die ontwikkeling volgen. Doormiddel van semigestructureerde interviews met zeven onderzoekers uit diverse vakdisciplines binnen de Life Sciences zijn in dit onderzoek de verschillen in het gebruik van de begrippen geïnventariseerd. De inventarisatie leverde op dat de begrippen ‘erfelijke eigenschap’ en ‘fenotype’ in de verschillende biologische subdisciplines op verschillende wijze worden gebruikt. Ook worden ze door wetenschappers alleen geformuleerd in de context van een genetisch onderzoek. Het begrip ‘erfelijke eigenschap’ blijkt verwarrend en daardoor slecht bruikbaar omdat het soms onjuist synoniem wordt gebruikt met het begrip ‘genotype’ en daarnaast de suggestie wekt dat eigenschappen kunnen worden ingedeeld in ‘erfelijke’ en ‘niet erfelijke’ eigenschappen.