View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Wat werkt voor wie, bij Oplossingsgerichte Therapie? De invloed van de werkrelatie op het behandeleffect van Oplossingsgericht Werken bij multiprobleemgezinnen.

        Thumbnail
        View/Open
        Smet, I.pdf (1.067Mb)
        Publication date
        2016
        Author
        Smet, I.T.M. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Multiprobleemgezinnen zijn gezinnen waarin complexe problematiek heerst, waardoor self- efficacy is afgenomen, en waarin ontoereikende eerdere hulpverleningstrajecten weerstand ten opzichte van de hulpverlening hebben nagelaten. Deze pilot heeft onderzocht of de methode Oplossingsgericht Werken effectief is bij multiprobleemgezinnen en of de werkrelatie tussen therapeut en client hierop een invloed heeft. Negentien gezinnen zijn geobserveerd tijdens hun behandeling. Resultaten tonen dat Oplossingsgericht Werken de opvoedingsbelasting van moeders verlaagt en het gezinsfunctioneren verbetert. Tevens neemt pathologie van zowel moeders als kinderen significant af tijdens het voortraject en de behandelperiode samen. Tot slot zijn er aanwijzingen gevonden dat een hogere mate van betrokkenheid van de client positief correleert met een grotere daling in de opvoedingsbelasting van moeders en dat de grotere betrokkenheid en warmte van de therapeut samenhangen met een verbetering in het gezinsfunctioneren. De ervaren werkrelatie van kinderen lijkt een voorspellende waarde te zijn voor de daling in opvoedingsbelasting van moeders.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22986
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo