Relatie Autonomie en Competentie binnen Kindcentra
Summary
Doel: Op basis van de Self-Determination Theory (SDT) is onderzocht of kindcentra een omgeving creëren waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Methode: Het onderzoek is uitgevoerd middels semigestructureerde interviews met twaalf betrokkenen, werkzaam in en rond beginnende en ervaren kindcentra. Er is onderzocht hoe op micro-, meso- en exoniveau tegemoet wordt gekomen aan de basisbehoeften van kinderen aan relatie, autonomie en competentie, en of er sprake is van continuïteit. Resultaten: Ervaren kindcentra komen optimaal tegemoet aan de basisbehoeften. In beginnende kindcentra zijn uitdagingen: dialoog met kinderen, verbondenheid tussen medewerkers, verbondenheid tussen (onderwijs)medewerkers en ouders, een autonomie-ondersteunende stijl, een uitdagende omgeving, duidelijke verwachtingen en uitwisseling van kennis en kunde. Op het gebied van continuïteit zijn handelen naar de pedagogische visie, één doorgaande lijn en afstemming tussen betrokken partijen uitdagingen. Leiderschap en integratie blijken essentieel voor bewerkstelliging van continuïteit en realisatie van succesvolle kindcentra. Conclusie: Beginnende kindcentra komen niet altijd optimaal tegemoet aan basisbehoeften van kinderen. Dit onderzoek leidt tot aanbevelingen voor kindcentra bij het creëren van een omgeving waarin kinderen tot optimale ontwikkeling kunnen komen.
Aim: Based on the Self-Determination Theory I investigated if ‘Kindcentra’ create an environment for optimal child development. Method: I used semi-structured interviews to answer the research question. Participants were twelve stakeholders, working in and for starting and experienced Kindcentra. I identified how Kindcentra satisfy the basic needs of children for relatedness, autonomy and competence on micro-, meso- and exo-level. I also examined if there is continuity in Kindcentra. Results: Experienced Kindcentra satisfy the basis needs of children. Challenges in starting Kindcentra are: dialogue with children, relatedness between employees, relatedness between employees (teachers) and parents, an autonomy-supportive style, a challenging environment, clear expectations and exchange of knowledge between employees. In terms of continuity, challenges are: act in accordance with the pedagogical vision, one continuous line of learning and development, and alignment between involved parties. Leadership and integration appear to be key conditions in achieving continuity and realizing successful Kindcentra. Conclusion: Starting Kindcentra not fully satisfy basic needs of children. The investigation leads to recommendations for creating an environment for optimal child development in Kindcentra.