Dealing with Diversity: a research about what is needed to guide first generation immigrant children, whose mother tongue is not English, in secondary school education in Sint Maarten.
Summary
Door de invoering van de leerplicht in Sint Maarten, is het aantal ongedocumenteerde jongeren in de middelbare scholen toegenomen. Deze jongeren hebben vaak een taalbarrière en beperkte academische en sociale vaardigheden. Dit onderzoek heeft op verzoek van de overheid in kaart gebracht of extra begeleiding voor hen nodig is. Het onderzoek heeft een mixed-methods design. Er hebben 128 respondenten meegewerkt: 85 schoolmedewerkers, 28 studenten, vijf ouders en tien leden van externe organisaties. Resultaten laten zien dat de immigratie van deze kinderen uitdagingen veroorzaakt op macro-, micro- en mesoniveau. Op macroniveau heeft overpopulatie in scholen geleid tot een vermindering van de algemene kwaliteit van het onderwijs. Op microniveau blijken immigranten academische, sociale en gedragsproblemen te hebben. Leraren hebben problemen met lesgeven aan een diverse studentenpopulatie. In de thuiscontext blijken deze kinderen vaker in een nadelige sociaal economisch situatie te leven. Op mesoniveau zijn ouderbetrokkenheid en communicatie tussen ouders en de school een probleem. Dit onderzoek heeft oplossingen op de verschillende niveaus in kaart gebracht. Op macroniveau moeten alle stakeholders betrokken worden bij bestrijding van problemen. In het bijzonder de immigratiedienst kan hierin een hoofdrol spelen, door immigratiewetten te veranderen. Op microniveau, moeten er leraartrainingen komen die leraren beter in staat maken om les te geven aan een diverse studentengroep. Voor de kinderen die moeite hebben met het leren van de taal, zijn extra klassen nodig om extra taalvaardigheden te leren. Tenslotte zijn er taaltrainingen voor ouders nodig om de ouderbetrokkenheid en communicatie tussen ouders en leraren te bevorderen.