View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Welke factoren dragen bij aan de herkenning en stimulering van cognitief getalenteerde leerlingen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterscriptie Linda Troost.pdf (442.8Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Troost, L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Recente onderzoeken tonen aan dat herkenning en stimulering belangrijk zijn bij het excelleren van cognitieve talenten. In dit onderzoek is door middel van semigestructureerde interviews onder 18 ouders van cognitieve talenten op basis- en middelbare scholen getracht te achterhalen welke factoren volgens deze ouders belangrijk zijn om herkenning en/of stimulering van het talent van hun kinderen te bevorderen. Hieruit blijkt dat herkenning van talent op scholen voornamelijk in de kleuterklas gebeurt. Herkenning door de professionele kleuterdocent of door externe professionals wordt door docenten in latere jaren genegeerd. Hierdoor blijft stimulering achterwege, leidend tot problemen bij de kinderen. Ouders nemen een managers-rol op zich om deze problemen te verminderen/voorkomen. Zij richten zich hierbij op het ervaren welzijn van hun kind(eren) en niet op het ontwikkelen van cognitieve vermogens. Ouders ervaren een verbetering omtrent herkenning en/of stimulering indien op school één mediërende contactpersoon aanwezig is. Op reguliere middelbare scholen is de kans op onderpresteren of downgraden groter dan op specifiek voor cognitieve talenten gericht onderwijs. Desondanks zitten kinderen lekker in hun vel, hierdoor staken ouders het streven naar stimulering. Ondanks dat ouders hun kind(eren) stimuleren een vervolgopleiding op het hoger onderwijs te volgen, strookt dit met de doelstelling van de overheid. Ouders richten zich op het ervaren welzijn van hun kind(eren), de overheid richt zich op excellentie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22915
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo