Welke factoren dragen bij aan de herkenning en stimulering van cognitief getalenteerde leerlingen
Summary
Recente onderzoeken tonen aan dat herkenning en stimulering belangrijk zijn bij het excelleren van cognitieve talenten. In dit onderzoek is door middel van semigestructureerde interviews onder 18 ouders van cognitieve talenten op basis- en middelbare scholen getracht te achterhalen welke factoren volgens deze ouders belangrijk zijn om herkenning en/of stimulering van het talent van hun kinderen te bevorderen.
Hieruit blijkt dat herkenning van talent op scholen voornamelijk in de kleuterklas gebeurt. Herkenning door de professionele kleuterdocent of door externe professionals wordt door docenten in latere jaren genegeerd. Hierdoor blijft stimulering achterwege, leidend tot problemen bij de kinderen. Ouders nemen een managers-rol op zich om deze problemen te verminderen/voorkomen. Zij richten zich hierbij op het ervaren welzijn van hun kind(eren) en niet op het ontwikkelen van cognitieve vermogens. Ouders ervaren een verbetering omtrent herkenning en/of stimulering indien op school één mediërende contactpersoon aanwezig is.
Op reguliere middelbare scholen is de kans op onderpresteren of downgraden groter dan op specifiek voor cognitieve talenten gericht onderwijs. Desondanks zitten kinderen lekker in hun vel, hierdoor staken ouders het streven naar stimulering.
Ondanks dat ouders hun kind(eren) stimuleren een vervolgopleiding op het hoger onderwijs te volgen, strookt dit met de doelstelling van de overheid. Ouders richten zich op het ervaren welzijn van hun kind(eren), de overheid richt zich op excellentie.