De invloed van leeftijd en van de leerkracht op de instabiliteit en het niveau van de zelfwaardering van kleuters
Summary
Recentelijk zijn plannen ontstaan om de schoolleeftijd te vervroegen naar 3 jaar. De kleuterleeftijd is echter een leeftijd waarop veel veranderingen plaatsvinden, zoals de stabilisatie van de zelfwaardering. Wanneer kinderen eerder naar school moeten, heeft dit mogelijk gevolgen voor de instabiliteit en het niveau van hun zelfwaardering. Het huidige onderzoek was gericht op het onderzoeken van het verband tussen leeftijd en de zelfwaardering van kleuters en het effect dat een leerkracht kan hebben op de zelfwaardering van kleuters. Onder 153 kinderen van 3 tot 6 jaar werd de instabiliteit en het niveau van de impliciete en expliciete zelfwaardering gemeten en de mate van probleemgedrag van de kinderen werd opgevraagd bij de ouders. Daarnaast werd de warmte en structuur van de leerkracht gemeten. Uit de resultaten blijkt dat er een stabilisatie van de zelfwaardering plaatsvindt in de kleutertijd. Er wordt geen daling in het niveau van de zelfwaardering gevonden. Er blijkt bij deze leeftijdsgroep nog geen relatie te zijn tussen de instabiliteit of het niveau van de zelfwaardering en de mate van probleemgedrag. Over de invloed van de leerkracht kan vooralsnog geen uitspraak gedaan worden.