De rol van psychologische behoeftebevrediging en persoonlijkheid bij bevlogenheid met betrekking tot de bijbaan, de studie en het dagelijks leven
Summary
Samenvatting
Bevlogenheid wordt geassocieerd met werk, maar volgens Schaufeli (2016) kunnen mensen buiten het werkdomein evengoed bevlogenheid ervaren, in verschillende rollen en activiteiten. Met een online vragenlijst (n = 160) is bij studenten onderzocht in hoeverre bevlogenheid met betrekking tot het dagelijks leven, de bijbaan en de studie samenhangt met psychologische behoeftebevrediging (Deci & Ryan, 2000) en persoonlijkheidseigenschappen (Costa & McCrae, 1992). De bevindingen suggereren dat bevlogenheid niet alleen tijdens het werken, maar ook tijdens het studeren en het uitvoeren van dagelijkse activiteiten ervaren kan worden. Bevlogenheid met betrekking tot het dagelijks leven hangt positief samen met extraversie, consciëntieusheid en openheid en negatief met neuroticisme. Bevrediging van de behoeften aan autonomie en verbondenheid is positief gerelateerd aan bevlogenheid met betrekking tot de bijbaan en speelt een belangrijkere rol dan persoonlijkheidseigenschappen. Bevlogenheid met betrekking tot de studie is positief gerelateerd aan openheid, autonomie, verbondenheid en consciëntieusheid. Het huidige onderzoek demonstreert de bruikbaarheid van de Zelf-Determinatie Theorie (ZDT; Deci & Ryan, 2000) bij het verklaren van bevlogenheid en biedt aanknopingspunten voor de praktijk om bevlogenheid te bevorderen.
Abstract
Engagement is associated with work, but according to Schaufeli (2016) people may experience engagement outside the work domain as well, while performing different roles and activities. With an online survey (n = 160) this study among students investigated to what extent engagement regarding daily life, second jobs and academic activities is associated with psychological need satisfaction (Deci & Ryan, 2000) and personality (Costa & McCrae, 1992). Results suggest that engagement is not restricted to work, but could also be experienced while studying or conducting daily activities. General engagement is positively related to extraversion, conscientiousness and openness and negatively related to neuroticism. Satisfaction of the needs for autonomy and relatedness is positively related to engagement regarding second jobs, and contributed over and above personality. Study engagement is positively related to openness, autonomy, relatedness and conscientiousness. This study shows the Self-Determination Theory’s (SDT; Deci & Ryan, 2000) usefulness in explaining engagement and offers starting points in order to stimulate engagement.