If thing seem under control, you are just not going fast enough. De invloed van agency en controle op risicogedrag.
Summary
Ondanks dat controle wordt beschouwd als een belangrijke beïnvloedende factor van risicogedrag, is weinig bekend over hoe deze gevoelens van controle tot stand komen. Dit onderzoek bestudeert als eerste hoe het persoonlijke gevoel van causaliteit, bekend als agency, in een zakelijke omgeving bijdraagt aan ervaren controle en op zijn beurt risicogedrag. Hierbij werden verschillende voorspellende factoren van agency meegenomen en werd tevens gekeken naar de invloed van verantwoordelijkheidsgevoel voor medewerkers op de relatie tussen controle en risicogedrag. Aan de hand van een online vragenlijst is onder 192 leidinggevenden data geworven. Uit de resultaten kwam naar voren dat agency daadwerkelijk als een subdomein van controle kan worden beschouwd, waarbij een hoge mate van agency meer controle voorspelt. Daarbij werd gevonden dat het kunnen voorspellen van uitkomsten van een beslissing gevoelens van agency verhoogt en zowel direct, als indirect via agency, ook controle beïnvloedt. Het stellen van de juiste verwachtingen versterkt dus via gevoelens van persoonlijke causaliteit ook controle. Echter werd tegen de verwachting in geen bevestiging gevonden voor de invloed van controle op risicogedrag, welke relatie ook niet werd beïnvloed door verantwoordelijkheidsgevoel voor medewerkers. Noch werd een verband gevonden tussen de snelheid van het optreden van een effect, noch tussen de betrokkenheid van mensen en de mate van agency.