Kinderen over hun Gebruik van de Openbare Speelruimte: Een Evaluatieonderzoek van het SchoolSpeelPleinen (SSP) Project.
Summary
In dit kwalitatief explorerend evaluatieonderzoek is met behulp van schriftelijke vragenlijsten inzicht verkregen in het gebruik en de beleving van het door Jantje Beton heringerichte SchoolSpeelPlein (SSP) als mede in de factoren die voor bovenbouwleerlingen bepalend zijn voor de aantrekkelijkheid van openbare speelplekken. De vragenlijst werd groepsgewijs ingevuld door 103 bovenbouwleerlingen van twee scholen die deelgenomen hebben aan het project. De data werd geanalyseerd met gemixte methoden waarbij de gesloten vragen kwantitatief werden geanalyseerd en de open vragen kwalitatief. Uit de analyse kwam naar voren dat het SSP niet alleen tijdens de pauze op verschillende wijze wordt gebruikt, maar ook buiten schooltijd om, op het moment dat het SSP onderdeel is van de openbare speelruimte. Verder werd de aantrekkelijkheid van openbare speelplekken voor leerlingen bepaald door verschillende factoren uit de persoonlijke, sociale en ruimtelijke omgeving. Toch werd de aantrekkelijkheid van het SSP hoofdzakelijk bepaald door de speelmogelijkheden. Vervolgonderzoek is nodig om beter zicht te krijgen op de beleving van spelen op het schoolplein.