Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKamp, M.
dc.contributor.authorWalch, B.
dc.date.accessioned2016-07-20T17:00:55Z
dc.date.available2016-07-20T17:00:55Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22835
dc.description.abstractGamemuziek komt steeds meer onder de aandacht van muziekwetenschappers. Daarbij is vaak een definitie gegeven van het karakter van dit genre. Gamemuziek neemt echter vele vormen aan en is op verschillende manieren en vooral verschillende hoeveelheden verbonden aan de gameplay. In deze thesis bekijk ik verschillende manieren waarop muziek nauw aan de gameplay verbonden kan worden. Ik ga in op termen als “ludisch” (Van Elferen, 2011), “close synchronization” en “Mickey Mousing” (Medina-Gray, 2014). Om te illustreren hoe deze technieken worden toegepast analyseer ik verschillende “indie” games. Het vaak minimalistische karakter van deze spellen maakt het makkelijk om in de basis muziek en spel met elkaar te vergelijken. Ik stel bij elk voorbeeld de vraag in hoeverre en op welke manier de muziek met de game is gesynchroniseerd. Daarnaast introduceer ik een tegenstelling tussen muzikale en ludische ervaringen tijdens het spelen van de genoemde games.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent139909
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleMuziek en spel in sync? Een kijk op toepassingen van dynamische gamemuziek
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsIndie game, synchronisatie, ludisch, dynamisch, consonantie/dissonantie
dc.subject.courseuuMuziekwetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record