View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Leeractietheorieën van laagopgeleide werknemers

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Janssen, C. 3982254 AVT .pdf (724.3Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Janssen, C.A.W.D.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Omdat de pensioenleeftijd in Nederland is verhoogd van 65 naar 67 jaar moeten werknemers langer inzetbaar blijven. Voor laagopgeleide werknemers kan dit problematisch zijn omdat ze vaak fysiek zwaar werk doen. Onderzoek laat zien dat scholing een oplossing is, maar laagopgeleide werknemers scholen zich minder dan hogeropgeleiden en hebben hiertoe ook minder de intentie. Een mogelijke oorzaak is te vinden in hun leeractietheorieën oftewel persoonlijke ”theorieën” die hun activiteiten in het leerproces sturen. Hier is nog geen onderzoek naar gedaan. Het doel van dit onderzoek was om de leeractietheorieën van laagopgeleide werknemers te exploreren en te beschrijven. Zestien laagopgeleide werknemers uit vier verschillende bedrijven werden hiertoe geïnterviewd en vervolgens werden de interviews getranscribeerd en deductief gecodeerd. De meest door geïnterviewden genoemde en gewaardeerde dimensies van leeractietheorieën waren leren van collega’s op de werkplek, aanschouwelijk onderwijs op de werkplek en lesstof die zoveel mogelijk gerelateerd is aan het werk. Het verdient aanbeveling om hier bij de scholing van laagopgeleide werknemers rekening mee te houden. Meer onderzoek naar hun leeractietheorieën is nodig.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22821
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo