Rol van werkgeheugen bij het trainen van rekenvaardigheid
Summary
Verschillende studies hebben aangetoond dat werkgeheugen een belangrijke rol speelt bij de ontwikkeling van rekenvaardigheid. Dit onderzoek heeft onderzocht of werkgeheugen een rol speelt bij het trainen van rekenvaardigheid aan de hand van een rekenvaardigheidstraining. Bij 48 kinderen met rekenproblemen uit groep 6, 7 en 8 van verschillende reguliere scholen is data verzameld via werkgeheugen- en rekentaken. Met behulp van een multipele regressieanalyse en een onafhankelijke t-toets is onderzocht wat de rol werkgeheugen bij het trainen van rekenvaardigheid is. De resultaten tonen aan dat de vooruitgang op zowel inzichtelijke als geautomatiseerde rekenvaardigheid significant verklaard wordt door visueel en verbaal werkgeheugen. Wel is deze samenhang negatief, hoe beter het werkgeheugen, hoe lager de score op de nameting. De kinderen die voor de rekenvaardigheidstraining een werkgeheugentraining hebben gevolgd vertonen een significant grotere vooruitgang op de geautomatiseerde rekentaak ten opzichte van de controlegroep. Op korte termijn heeft een werkgeheugentraining dus effect voor geautomatiseerde rekenvaardigheid bij het trainen van rekenvaardigheid. Geconcludeerd kan worden dat werkgeheugen een rol speelt bij het trainen van rekenvaardigheid.