Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWeijer, E. van de
dc.contributor.authorEijden, J. van
dc.date.accessioned2016-07-19T17:01:10Z
dc.date.available2016-07-19T17:01:10Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22799
dc.description.abstractAchtergrond: Uit onderzoek blijkt dat de vroege taalontwikkeling gerelateerd is aan de schoolprestaties van kinderen (Feng, Gai, & Chen, 2014). Hierdoor is het belangrijk om te weten welke taalactiviteiten de vroege taalontwikkeling ondersteunen. Het doel van deze studie is om te onderzoeken of zingen naast voorlezen bijdraagt aan de taalontwikkeling van een- en tweetalige peuters. Methode: In dit onderzoek deden er 416 peuters van gemiddeld 26 maanden oud mee. Er is met de ouders een interview gehouden over het taalaanbod en zij hebben de Nederlandse versie van de Communicative Development Inventory (N-CDI) ingevuld, waarmee de productieve taalontwikkeling is gemeten. Bij de peuters is de Peabody Picture Vocabulary Test (PPVT) afgenomen om de receptieve taalontwikkeling te bepalen. Met een multipele regressie is geanalyseerd of zingen naast voorlezen gerelateerd is aan receptieve en productieve taal. In een hiërarchische regressie is geanalyseerd of een- en tweetaligheid een modererend effect heeft. Resultaten: Zingen blijkt geen significante voorspeller te zijn van receptieve taal, maar voorlezen wel. Zingen en voorlezen blijken beide significante voorspellers te zijn van productieve taal. Er is geen significant verschil gevonden tussen een- of tweetalige peuters. Conclusie: Frequenter zingen en voorlezen draagt bij aan een hogere productieve taalontwikkeling. Alleen voorlezen lijkt de receptieve taalontwikkeling te stimuleren. De bijdrage van zingen en voorlezen aan de taalontwikkeling lijkt bij een- en tweetalige peuters hetzelfde te zijn. Dit onderzoek heeft bijgedragen aan het aantonen van een positief effect van zingen op de productieve taalontwikkeling. Er is echter meer onderzoek nodig.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent297227
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleMeerwaarde van zingen naast voorlezen voor de taalontwikkeling van eentalige en tweetalige peuters
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsZingen; Voorlezen; Taalontwikkeling; Een- en tweetalig; Peuters
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record