View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De wederkerige relatie tussen sociale angst en cognitieve vertekeningen in aandacht en interpretatie bij kinderen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Boom, LMvanden-3853233.pdf (425.1Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Boom, L.M. van den
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Een veel voorkomende angststoornis bij kinderen is de sociale angststoornis. Veronderstelt wordt dat sociale angst voortkomt uit cognitieve vertekeningen in aandacht en interpretatie. Eerdere onderzoeken bevestigen deze veronderstelling en vonden relaties tussen aandachtbias en sociale angst, en interpretatiebias en sociale angst. De wederkerige relaties zijn echter niet eerder onderzocht. Tevens is nog weinig bekend over de invloed van feedback op aandachtbias, interpretatiebias en sociale angst. Om meer inzicht te krijgen in het dynamisch proces van de sociale angstontwikkeling werd in dit onderzoek de wederkerige relatie tussen aandachtbias en sociale angst, en interpretatiebias en sociale angst onderzocht bij 189 Nederlandse kinderen tussen de 8 en 13 jaar. Daarnaast werd onderzocht wat de invloed was van feedback op deze variabelen. Er werd gebruik gemaakt van een computertaak waarin de participanten 11 ambigue sociale situaties op een nieuwe school doorliepen waarop zij positieve en negatieve feedback kregen. Er waren vier soorten feedbackcondities: enkel positieve feedback, enkel negatieve feedback, eerst positieve en dan negatieve feedback, en eerst negatieve en dan positieve feedback. Resultaten lieten zien dat er sprake was van een wederkerige relatie tussen interpretatiebias en sociale angst, en niet tussen aandachtbias en sociale angst. Feedback had in dit onderzoek effect op interpretatiebias en niet op aandachtbias. Sociale angst werd enkel beïnvloed door feedback wanneer de feedback enkel negatief was en herhaaldelijk werd gegeven. Er valt te stellen dat interpretatiebias van belang is bij het verminderen van sociale angst bij kinderen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22796
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo