View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het Effect van Exploratiegedrag op de Voorbereidende Rekenvaardigheid ‘Hoeveelheden Vergelijken’.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Bergh, MTAvanden-3961397.pdf (122.5Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Bergh, M.T.A. van den
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel: Het doel van dit onderzoek is om de invloed van object exploratie en exploratie van de ruimte op voorbereidende rekenvaardigheden te onderzoeken. Daarnaast had dit onderzoek als doel om het moderatie-effect van sekse te onderzoeken bij deze relaties. Methode: De onderzoeksgroep bestond uit 56 kinderen, welke zijn getest op een leeftijd van 1 jaar oud en 2,5 jaar oud. Om object exploratie te onderzoeken, moesten kinderen zonder instructie spelen met verschillend speelgoed op de vloer. Om exploratie van de ruimte te onderzoeken moesten kinderen zich exploreren in een ruimte met verschillende plekken met speelgoed. Verder is er, om de voorbereidende rekenvaardigheden te onderzoeken, gekeken naar de vaardigheid ‘hoeveelheden vergelijken’ op 2,5 jarige leeftijd. De data is geanalyseerd door middel van meervoudige regressie analyses. Resultaten: Er zijn kleine effecten gevonden van object exploratie op hoeveelheden vergelijken bij beide leeftijden. Bij exploratie van de ruimte op 1-jarige leeftijd is er wel een medium effect gevonden op hoeveelheden vergelijken, maar geen effect op 2,5-jarige leeftijd. Het effect van exploratie op hoeveelheden vergelijken bleek op 1-jarige leeftijd enigszins sterker voor meisjes dan voor jongens. Discussie: Ondanks de kleine onderzoeksgroep, zijn er kleine of medium effecten zijn gevonden van exploratie op hoeveelheden vergelijken. Er zijn dus indicaties dat exploratie een invloed zou kunnen hebben op voorbereidende rekenvaardigheden. Verder onderzoek is aanbevolen om deze relatie nader te onderzoeken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22794
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo