Het Effect van Exploratiegedrag op de Voorbereidende Rekenvaardigheid ‘Hoeveelheden Vergelijken’.
Summary
Doel: Het doel van dit onderzoek is om de invloed van object exploratie en exploratie van de ruimte op voorbereidende rekenvaardigheden te onderzoeken. Daarnaast had dit onderzoek als doel om het moderatie-effect van sekse te onderzoeken bij deze relaties. Methode: De onderzoeksgroep bestond uit 56 kinderen, welke zijn getest op een leeftijd van 1 jaar oud en 2,5 jaar oud. Om object exploratie te onderzoeken, moesten kinderen zonder instructie spelen met verschillend speelgoed op de vloer. Om exploratie van de ruimte te onderzoeken moesten kinderen zich exploreren in een ruimte met verschillende plekken met speelgoed. Verder is er, om de voorbereidende rekenvaardigheden te onderzoeken, gekeken naar de vaardigheid ‘hoeveelheden vergelijken’ op 2,5 jarige leeftijd. De data is geanalyseerd door middel van meervoudige regressie analyses. Resultaten: Er zijn kleine effecten gevonden van object exploratie op hoeveelheden vergelijken bij beide leeftijden. Bij exploratie van de ruimte op 1-jarige leeftijd is er wel een medium effect gevonden op hoeveelheden vergelijken, maar geen effect op 2,5-jarige leeftijd. Het effect van exploratie op hoeveelheden vergelijken bleek op 1-jarige leeftijd enigszins sterker voor meisjes dan voor jongens. Discussie: Ondanks de kleine onderzoeksgroep, zijn er kleine of medium effecten zijn gevonden van exploratie op hoeveelheden vergelijken. Er zijn dus indicaties dat exploratie een invloed zou kunnen hebben op voorbereidende rekenvaardigheden. Verder onderzoek is aanbevolen om deze relatie nader te onderzoeken.