Typen resource-controllers aan de hand van prosociaal en coërcief strategiegebruik.
Summary
Doel Het doel van dit onderzoek was om na te gaan of kinderen uit de laatste groepen van de basisschool empirisch in te delen zijn in typen resource controllers aan de hand van prosociaal en coërcief strategiegebruik en of die indeling overeenkomt met de theoretische indeling van de Resource Control theorie (Hawley, 1999). Methode 1229 leerlingen uit groep zes, zeven en acht van 17 verschillende basisscholen in Nederland namen deel aan het onderzoek. Voor het meten van prosociaal en coërcief strategiegebruik is gebruik gemaakt van zelfrapportage en voor het meten van resource control van leerkrachtrapportage. Resultaten Met behulp van clusteranalyses werden empirisch vijf typen resource controllers onderscheiden die overeenkomen met de a priori indeling van Hawley (2003a): coërcieve controllers, prosociale controllers, bistrategen, non-controllers en typicals. Jongens blijken tegen verwachting in bij zowel de coërcieve- als prosociale controllers oververtegenwoordigd. Anders dan verwacht bleek er enkel een significant verschil in de mate van resource control tussen de coërcieve controllers en non-controllers en tussen de coërcieve controllers en typicals. Conclusie Op empirische gronden zijn er op basis van zelfrapportage vijf typen resource controllers te onderscheiden. Dit komt overeen met onderzoeken waarbij op theoretische gronden een a priori indeling is gemaakt. Echter blijken er bij deze empirische indeling slechts kleine verschillen in de mate van resource control bij de gevonden typen. In de discussie worden de gevonden resultaten besproken en implicaties gegeven voor verder onderzoek.