Are we not brothers? Een onderzoek naar de kosmopolitische dimensie van de ideeën van W.E.B. Du Bois en Malcolm X betreffende het bereiken van rassengelijkheid in de wereld
Summary
Deze scriptie stelt de vraag op welke manieren de ideeën van W.E.B. Du Bois en Malcolm X betreffende rassengelijkheid een kosmopolitische dimensie behelsden en op welke manier deze kosmopolitische dimensie overeenkomt. Deze vraag is beantwoord door een bestudering van secundaire literatuur en primaire bronnen. Een focus is gelegd op de vormen moreel en cultureel kosmopolitisme. In de hoofdstukken twee en drie is de volgende onderverdeling gemaakt om een duidelijke structuur te creëren: wat hun kosmopolitische visie was op de wereld, wat hun strategie was om dit doel te bereiken en op welke manier zij middels een culturele ‘practice’ de Afro-Amerikaan bewust trachtten te maken van hun kosmopolitische/transnationale visie. Middels deze structuur kon de hoofdvraag duidelijker beantwoord worden en kon de vergelijking gemakkelijker gemaakt worden.
Resultaten:
- Kosmopolitische visie op de wereld: Du Bois had duidelijk een kosmopolitische visie op de wereld, aangezien hij uiteindelijk een wereld wilde bereiken, waarin alle mensen als broeders naast elkaar zouden leven. Een wereld waarin alle mensen op gelijke manier onderdeel zouden zijn van een gemeenschappelijke mensheid. Malcolm X had deels een kosmopolitische visie in de zin dat hij eveneens wilde dat de onderdrukte volkeren in de wereld als gelijk onderdeel van de mensheid gezien zouden worden. Echter, geconcludeerd kan worden dat zijn uiteindelijke doel meer op zwarte raciale verheffing was gericht. Dit is onder andere gebleken uit zijn aanhoudende wantrouwen tegenover de witte mens.
- Strategie: Zowel Du Bois als Malcolm probeerden het probleem van rassenongelijkheid te bestrijden middels het panafrikanisme. Beiden zagen de Afro-Amerikanen en alle andere mensen van Afrikaanse afkomst als één groep, aangezien zij een gedeelde geschiedenis van Afrika en een gedeelde onderdrukking hadden. Wel maakte Du Bois de pan-Afrikaanse connectie groter door zich ook op de onderdrukte volkeren in Azië te richten. Dit in tegenstelling tot Malcolm die zich allereerst voornamelijk op het westelijk halfrond richtte.
- Culturele ‘practice’: Zowel Du Bois als Malcolm gebruikten nationale middelen om een transnationaal bewustzijn te creëren bij de Afro-Amerikaan. Een transnationaal bewustzijn in de zin dat de Afro-Amerikaan zich bewust moest worden van zijn onderdeel binnen de pan-Afrikaanse eenheid. Zowel Du Bois als Malcolm X zagen hierbij media en educatie van belang. Beiden benaderden educatie wel anders. Zo vond Du Bois dat binnen het bestaande scholensysteem het curriculum uitgebreid moest worden. Malcolm was juist van mening dat de besturen van de scholen waar Afro-Amerikanen les kregen overgenomen moesten worden door de zwarte gemeenschap. Een ander verschil dat opgemerkt kon worden is dat Du Bois meer gefocust was op het geschreven woord en onder andere daardoor meer elitair was. Malcolm daarentegen focuste zich juist meer op het gesproken woord en was in die zin meer gericht op de massa.
- Conclusie: De ideeën betreffende rassengelijkheid van zowel Du Bois als van Malcolm X hadden een kosmopolitische dimensie. Bij Du Bois was dit echter meer het geval dan bij Malcolm X. Zoals hierboven duidelijk werd kwamen hun ideeën op verschillende punten overeen, echter er zijn ook duidelijke verschillen op te merken.
In dit onderzoek is gebruik gemaakt van een biografische onderzoeksmethode. Eveneens is het concept kosmopolitisme als analytisch middel gebruikt, aangezien met een kosmopolitische bril ideeën zijn onderzocht die door Du Bois en Malcolm X zelf niet kosmopolitisch genoemd werden.