Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBehrisch, L.
dc.contributor.authorBerends, F.B.
dc.date.accessioned2016-07-18T17:01:11Z
dc.date.available2016-07-18T17:01:11Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22761
dc.description.abstractIn dit paper wordt een vergelijkende discoursanalyse gedaan van enkele prominente werken binnen verlichtingsfilosfie en Environmental Ethics. Uit deze analyse blijkt dat de behandelde milieufilosofen, ondanks hun strijd tegen verlichtingsantropocentrisme, zelf niet aan antropocentrische denkbeelden kunnen ontsnappen omdat ze gebruik maken van de filosofie van enkele prominente verlichtingsfilosofen. Een mogelijke verklaring voor de epistemologische connecties tussen verlichtingsfilosofie en Environmental Ethics wordt geboden door Michel Foucaults theorie over waarheidsregimes. Ook milieufilosofen zijn gebonden aan het (antropocentrische) waarheidsregime dat in westerse maatschappijen dominant is en zijn wortels heeft in de Verlichting. Dit paper biedt voor het eerst een Foucauldiaanse verklaring voor de reeds eerder besproken gebondenheid van Environmental Ethics aan verlichtingsfilosofie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2845357
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe Mens is de Maatstaf: Een analyse van de historische en filosofische verwevenheid van Verlichtingsfilosofie en Environmental Ethics.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsEnvironmental Ethics, verlichtingsfilosofie, Foucault, Locke, Bentham, Jefferson, Routly, Callicott, Singer, Naess.
dc.subject.courseuuGeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record