Het Verband Tussen Lage Life Satisfaction, Lage Ervaren Sociale Competentie en Gameverslaving
Summary
Bijna alle jongeren spelen games. Bij sommige jongeren ontstaat er een verslavingspatroon. De mechanismen die hiervoor zorgen zijn nog niet geheel duidelijk. Deze studie onderzoekt de verbanden tussen een lage life satisfaction en een lage ervaren sociale competentie enerzijds en gameverslaving anderzijds. Er is een cross-sectioneel onderzoek uitgevoerd onder 1950 Nederlandse scholieren van 12-15 jaar (59.9% jongens) en een longitudinaal onderzoek onder 350 scholieren van dezelfde leeftijd (64.8% jongens). De cross-sectionele analyses laten een significante samenhang zien tussen een lage life satisfaction en een lage ervaren sociale competentie. Daarnaast is er ook sprake van een mogelijk moderatie-effect, waarbij lage sociale competentie het verband tussen lage life satisfaction en gameverslaving verstrekt. Uit de longitudinale analyse blijkt dat een lage life satisfaction en lage ervaren sociale competentie geen significante voorspellers zijn. Een additionele longitudinale analyse laat zien dat gameverslaving het ervaren van een lage ervaren sociale competentie kan voorspellen. Mogelijk gaan jongeren gamen als een vorm van escapisme, omdat sociale contacten online gemakkelijker gaan. De resultaten ondersteunen de theorie dat jongeren die last hebben van een lage life satisfaction en een lage sociale competentie verhoogd risico lopen, omdat deze jongeren kwetsbaarder zijn voor het ontwikkelen van een gameverslaving