Nieuwsgierigheid bij Basisschoolleerlingen: Intelligentie en Schoolprestaties
Summary
Nieuwsgierigheid is een belangrijke factor op school, want wanneer kinderen nieuwsgierig zijn, leren ze. Over de relatie tussen nieuwsgierigheid, intelligentie en schoolprestaties is echter weinig consistentie in de literatuur. Het doel van de huidige studie is onderzoeken of er sprake is van een samenhang tussen nieuwsgierigheid en intelligentie, het onderzoeken of nieuwsgierigheid schoolprestaties beter voorspelt dan intelligentie en of de samenhang anders is naarmate kinderen ouder worden. Er werd gebruik gemaakt van de Raven om intelligentie te meten. Voor de schoolprestaties werd er gebruik gemaakt van de Cito scores voor rekenen, woordenschat, begrijpend lezen en Drie Minuten Test [DMT]. Nieuwsgierigheid werd gemeten door middel van de Epistemic Curiosity Measurement, I/D-Young Children Scales en van een nieuw ontwikkeld instrument, namelijk de kennistaak. In dit onderzoek participeerden 53 leerlingen uit groep 3 (Mleeftijd = 81.55, SD = 4.30) en 66 leerlingen uit groep 7 (Mleeftijd = 129.85, SD = 4.83). Resultaten toonden aan dat er geen significante correlaties zijn tussen nieuwsgierigheid en intelligentie. Tevens zijn er geen significante verschillen tussen beide groepen. Uit de regressieanalyse kwam naar voren dat het D-type oudervragenlijst (nieuwsgierigheid) alleen een significante voorspeller is voor begrijpend lezen en rekenen. Mogelijk worden de resultaten verklaard door de gebruikte schoolvakken. Tevens zouden de resultaten verklaard kunnen worden doordat individuele factoren een rol spelen bij intelligentie. Dat er geen verschil gevonden wordt tussen beide groepen kan verklaard worden het huidige onderwijssysteem. Verder onderzoek zal zich op verschillende onderwijsvormen en andere schoolvakken moeten richten.