De modererende rol van school-, werk- en partner in het verband tussen delinquentie van vrienden en delinquentie van jongvolwassenen.
Summary
In huidig onderzoek werd gekeken of er sprake is van een verband tussen delinquentie van de beste vriend en de delinquentie van jongvolwassenen en wat de rol is van partner-, school- en werkidentiteit in dit verband. Onder identiteit werd commitment (aangaan van verbintenissen), in-depth exploration (verkennen van verbintenissen) en reconsideration (heroverwegen van verbintenissen) verstaan. Er is gebruik gemaakt van zelfrapportages (n = 497) van de longitudinale studie RADAR. Uit de logistische regressieanalyse is gebleken dat er een positief verband bestaat tussen delinquentie van de beste vriend en die van de jongvolwassene. Tegen de verwachtingen in, bleek in dit verband geen sprake te zijn van een modererende rol van zowel commitment, in-depth exploration en reconsideration op het gebied van partner, school en werk. Bovendien leek werk commitment het risico op crimineel gedrag te vergroten. Omdat jongvolwassenen eind twintig pas lijken te gaan settelen in stabiele volwassenen rollen, kan worden aanbevolen om in latere waves van de RADAR studie te onderzoeken of partner-, school- en werkidentiteit een modererende rol speelt. Dit is van belang bij het ontwikkelen van interventies om delinquent gedrag bij jongvolwassenen met een delinquent peernetwerk te verminderen.