Het Verband Tussen Werkgeheugen, Inhibitie en Rekenvaardigheid bij Kinderen met Aandachtsproblemen
Summary
Bij schoolgaande kinderen, vooral kinderen met aandachtsproblemen, worden geregeld rekenproblemen geconstateerd. Er zijn aanwijzingen dat de vaardigheid om informatie te controleren en manipuleren (werkgeheugen) en het vermogen om irrelevante informatie te onderdrukken (inhibitie) een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van rekenvaardigheid. Meer kennis over de relatie tussen werkgeheugen, inhibitie en rekenvaardigheid bij kinderen met aandachtsproblemen zou kunnen leiden tot het vroegtijdig signaleren van rekenproblemen (bijvoorbeeld door een werkgeheugen test). In het huidige onderzoek zijn de relaties tussen verbaal- en visueel werkgeheugen, inhibitie en geautomatiseerde– en inzichtelijke rekenvaardigheid bij kinderen met aandachtsproblemen onderzocht. Er hebben 48 kinderen tussen de negen en twaalf jaar uit groep 6 tot en met 8 aan het onderzoek deelgenomen. Bij de kinderen zijn verschillende testjes afgenomen en leerkrachten en ouders hebben vragenlijsten ingevuld. De data is geanalyseerd door middel van het toetsen van een mediatiemodel. Er zijn multipele regressies gebruikt om de relaties tussen werkgeheugen (visueel en verbaal), inhibitie en rekenvaardigheid (geautomatiseerde en inzichtelijke) en mediatie-effecten te toetsen. Hierbij is gecontroleerd voor intelligentie. De onderzoeksresultaten wijzen uit dat visueel werkgeheugen en intelligentie positief gerelateerd zijn aan geautomatiseerde rekenvaardigheid en inzichtelijke rekenvaardigheid. Er zijn in het huidige onderzoek geen mediatoren gevonden. De resultaten komen over het algemeen niet overheen met eerder onderzoek. Mogelijke verklaringen hiervoor zijn besproken. Verder onderzoek is nodig om de gevonden resultaten te ondersteunen.