View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De samenhang tussen motivatie, IQ, creativiteit en wetenschappelijk redeneren.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Spierings, LA-4256212.pdf (3.449Mb)
        Publication date
        2015
        Author
        Spierings, L.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Ontwikkelingen binnen het onderwijs zijn gericht op betere aansluiting van leerlingen op de veranderingen binnen de huidige maatschappij. Hierbij worden leerlingen ondersteund in het ontwikkelen van wetenschappelijk redenatievermogen. In deze studie wordt onderzocht of de ontwikkelingen binnen het onderwijs aansluiten bij de persoonskenmerken van vmbo-leerlingen. Gekeken wordt naar de invloed van IQ, motivatie en creativiteit op hun wetenschappelijk redenatievermogen. Aan deze studie namen 177 eerstejaars vmbo-leerlingen deel. Van hen waren 95 deelnemers jongens en 82 meisjes in de leeftijd van 12,08 tot 14,92 jaar (M = 13,39, SD = .64). Middels een multiple hiërarchische regressieanalyse zijn de verschillende relaties onderzocht. Er is geen relatie gevonden tussen motivatie en creativiteit, en wetenschappelijk redeneren. Tussen IQ en wetenschappelijk redeneren is wel een relatie gevonden. Daarnaast zijn geen interactie-effecten gevonden tussen IQ, motivatie, creativiteit en leeftijd in het voorspellen van het vermogen tot wetenschappelijk redeneren. Op basis van de resultaten kan geconcludeerd worden dat IQ correleert met wetenschappelijk redeneren. Motivatie, creativiteit en leeftijd spelen hierbij geen rol.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22712
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo