De samenhang tussen motivatie, IQ, creativiteit en wetenschappelijk redeneren.
Summary
Ontwikkelingen binnen het onderwijs zijn gericht op betere aansluiting van leerlingen op de veranderingen binnen de huidige maatschappij. Hierbij worden leerlingen ondersteund in het ontwikkelen van wetenschappelijk redenatievermogen. In deze studie wordt onderzocht of de ontwikkelingen binnen het onderwijs aansluiten bij de persoonskenmerken van vmbo-leerlingen. Gekeken wordt naar de invloed van IQ, motivatie en creativiteit op hun wetenschappelijk redenatievermogen. Aan deze studie namen 177 eerstejaars vmbo-leerlingen deel. Van hen waren 95 deelnemers jongens en 82 meisjes in de leeftijd van 12,08 tot 14,92 jaar (M = 13,39, SD = .64). Middels een multiple hiërarchische regressieanalyse zijn de verschillende relaties onderzocht. Er is geen relatie gevonden tussen motivatie en creativiteit, en wetenschappelijk redeneren. Tussen IQ en wetenschappelijk redeneren is wel een relatie gevonden. Daarnaast zijn geen interactie-effecten gevonden tussen IQ, motivatie, creativiteit en leeftijd in het voorspellen van het vermogen tot wetenschappelijk redeneren. Op basis van de resultaten kan geconcludeerd worden dat IQ correleert met wetenschappelijk redeneren. Motivatie, creativiteit en leeftijd spelen hierbij geen rol.