The Experiences of Dutch Post-doctoral Nurses with Leadership and Career Development: A General Qualitative Explorative Study
Summary
Title The Experiences of Dutch Post-doctoral Nurses with Leadership and Career Development: A General Qualitative Explorative Study
Background
Currently challenges in health care calls for leadership to rebuild the nursing workforce and implement new models of care. Therefore, it is highly important to strengthen the research capacity of nursing faculties by investing in leadership and career development of post-doctoral nurses. However, research on the experiences of post-doctoral nurses is lacking.
Aim
To explore Dutch post-doctoral nurses’ experiences with their leadership and career development in research functions.
Method
A general qualitative design was used, in which the experiences of post-doctoral nurses were explored by conducting open, in-depth interviews. The data were analyzed with a thematic analysis approach.
Results
Twelve interviews were conducted, during which the experiences of post-doctoral nurses were explored. This led to five themes: Scientific World; Professional Identity; Balance in Life; Appreciation, Collaboration, and Support; and Career Development and Leadership. Post-doctoral nurses have multiple functions, sometimes with conflicting demands between research and patient care or education. Support, collaboration, appreciation, identifying as a nurse, maintaining balance and leadership behavior are important preconditions for post-doctoral nurses to develop a successful career. On the other hand, the absents of this preconditions was hindering post-doctoral nurses in the development of their career.
Conclusion
Post-doctoral nurses experience hindering- and helping aspects regarding their career development. They balance these aspects in their own way by using their leadership skills. Leadership behavior was found to be the highly important in the career development of post-doctoral nurses in order to develop themselves in a positive way.
Implications
This study demonstrates that the scientific world can be a tough environment. Support, collaboration, leadership behavior, nursing identity, and maintaining balance for post-doctoral nurses are needed. Attention to the change process of the Dutch scientific world is recommended. In addition, the creation of robust fulltime academic functions in or close to clinical practice is needed.
Titel Het exploreren van de ervaringen van Nederlandse gepromoveerde verpleegkundigen naar leiderschap en carrièreontwikkeling
Achtergrond
De gezondheidzorg heeft te maken met grote uitdagingen, waarbij behoefte is aan verpleegkundig leiderschap bij het doen van onderzoek en het implementeren van nieuwe methodes in de praktijk. Het investeren in de mogelijkheid voor de beroepsgroep voor het uitvoeren van robuust onderzoek is van belang, waarbij gepromoveerde verpleegkundigen in het bezit zijn van de benodigde competenties. Desalniettemin is het ontwikkelen van een succesvolle carrière voor gepromoveerde verpleegkundigen niet eenvoudig. Echter onderzoek naar de ervaringen van Nederlandse gepromoveerde verpleegkundige ontbreekt.
Doel
Het exploreren van de ervaringen van Nederlandse gepromoveerde verpleegkundigen naar leiderschap en carrièreontwikkeling in onderzoeksfuncties.
Methode Een generiek kwalitatief design gebruikmakend van open-interviews werd gerealiseerd. De interviews werden geanalyseerd met behulp van thematische analyse.
Resultaten
Twaalf gepromoveerde verpleegkundigen zijn geïnterviewd. Uiteindelijk zijn vijf thema’s gevormd: Wetenschappelijke wereld; Professionele identiteit; Balans in het leven; Erkenning, samenwerking en ondersteuning; en Carrièreontwikkeling en leiderschapsgedrag. Gepromoveerde verpleegkundigen hebben meerdere functies, waarbij steun, samenwerking, erkenning, jezelf identificeren als verpleegkundige, balans, en leiderschapsgedrag belangrijke voorwaarden voor het ontwikkelen van een succesvolle carrière. De afwezigheid van deze voorwaarden belemmeren juist de carrière ontwikkeling van deze verpleegkundigen.
Conclusie
Gepromoveerde verpleegkundigen ervaren helpende en belemmerden aspecten in hun carrière ontwikkeling en gaan hier verschillende mee om. Leiderschapsgedrag is essentieel voor het ontwikkelen van een succesvolle carrière als gepromoveerd verpleegkundige.
Implicaties
Deze studie geeft aan dat de wetenschappelijk wereld een harde wereld kan zijn. Aandacht is verreist voor de implementatie van het veranderproces in de wetenschappelijke wereld, waarbij de focus verlegd moet worden naar de impact van onderzoek voor patiënten en de maatschappij. Daarnaast is het van belang dat er academische functies worden gecreëerd voor gepromoveerde verpleegkundigen, in- of met directe betrokkenheid- bij de praktijk.