Sociale Competitiestrategieën en de mate van Resource Control
Summary
Volgens de Resource Control Theory (RCT; Hawley, 1999b) wordt agressie niet alleen gezien als middel om een hoge positie binnen de sociale groep te verkrijgen maar geeft agressie tevens toegang tot gewenste en schaarse hulpbronnen (resource control). Om resource control te verkrijgen, kan volgens de theorie gebruik worden gemaakt van twee competitiestrategieën; de coërcieve en de prosociale. Hawley onderscheidt vijf groepen controllers wat betreft competitiestrategieën door middel van een eenvoudige beslisregel. Deze groepen blijken onder meer te verschillen in de mate van resource control. Onderzocht is of deze vijf groepen via clusteranalyse terug te vinden zijn in de onderzoeksgroep en of zij verschillen in resource control.
Een bestaande dataset uit 2006 van 1229 leerlingen in het basisonderwijs is gebruikt voor dit onderzoek. Aan de hand van peernominaties is hun strategiegebruik gemeten en aan de hand van leerkrachtrapportages is hun mate van resource control gemeten.
Huidig onderzoek heeft tevens vijf groepen wat betreft competitiestrategieën gevonden. In overeenstemming met studies van Hawley zijn significant meer jongens gevonden in de coërcieve groep en significant meer meisjes in de prosociale groep. Daarbij verschillen de groepen in mate van resource control en de bistrategische controllers beschikken over de meeste resource control. Een interessante uitkomst was dat jongens in de coërcieve groep significant over meer resource control beschikten dan meisjes. Tenslotte, ondersteunt dit onderzoek de Resource Control Theory van Hawley.