View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Effecten van de Training Motiverende Gespreksvoering op Kennis en Gespreksvaardigheden van Begeleiders van Cliënten met een Licht Verstandelijke Beperking en Ernstige Gedragsproblemen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Klabbers, Y-5602181.pdf (317.3Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Klabbers, Y.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond Motiverende gespreksvoering (MGV) gegeven door begeleiders zou probleemgedrag en middelenmisbruik effectief kunnen verminderen bij cliënten die sterk gedragsgestoord licht verstandelijke beperkt (SGLVB) zijn. Voordat dit bevestigd kan worden, moet eerst worden onderzocht of deze begeleiders MGV kunnen leren door middel van een training. Doel In dit onderzoek zijn de effecten van de training Motiverende Gespreksvoering op kennis en gespreksvaardigheden van MGV onderzocht bij begeleiders van cliënten die SGLVB zijn. Methode Aan 31 begeleiders van deze cliënten is een training gegeven. Vooraf, direct na en twee maanden na de training hebben de begeleiders een kennistoets gemaakt en een cliëntengesprek opgenomen. De opnames zijn geanalyseerd op houding, gespreksvaardigheden en valkuilen van MGV. Het niveau van kennis van MGV is nagegaan met de kennistoets en het niveau van gespreksvaardigheden met de opnames. Door beperkte data voor de follow-upmeting, is ook onderzoek gedaan naar de groep met enkel een voor- en een nameting. Resultaten De kennis over MGV groeide significant door de training. Twee van de 14 typen gespreksvaardigheden verbeterden significant over de drie meetmomenten. Voor de groep zonder follow-upmeting was enkel één significante verslechtering gevonden. Conclusies De training Motiverende Gespreksvoering vergroot de kennis van MGV. Verder kan het zijn dat de frequentie en kwaliteit van empathische uitspraken bij begeleiders zijn vergroot, dit kan echter ook toeval zijn. Begeleiders gaven tegen verwachting in minder complimenten na de training. Om met zekerheid de effecten van de training te bepalen zou het onderzoek herhaald moeten worden, waarbij de aanbevelingen uit dit onderzoek worden meegenomen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22677
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo