Getallenlijntraining, Embodied Cognition en Vooruitgang in Rekenvaardigheid bij Kinderen in Groep 3
Summary
Doel: Het doel van het onderzoek is het onderzoeken of de mate van embodied cognition van een getallenlijntraining bepalend is voor de vooruitgang op drie rekenvaardigheid taken: getallenlijntaak, sommentaak en vergelijkingstaak. Methode: In totaal hebben 42 kinderen uit groep 3 van zeven verschillende basisscholen in Nederland deelgenomen aan het onderzoek. De kinderen zijn tussen de 5 en 8 jaar oud. Er hebben 22 kinderen deelgenomen aan de training waar embodied cognition een belangrijke rol speelde en 20 kinderen hebben deelgenomen aan de training waar embodied cognition een minder belangrijke rol heeft gespeeld. Een herhaalde metingen MANOVA is uitgevoerd om te kijken of er een vooruitgang is op de drie rekenvaardigheid taken: getallenlijntaak, sommentaak en vergelijkingstaak en of deze vooruitgang verschillend is voor de twee trainingen. Resultaten: Er is bij beide groepen een vooruitgang zichtbaar op sommentaak, vergelijkingstaak en getallenlijntaak. De vooruitgang die de participanten laten zien is niet verschillend tussen de twee groepen. Conclusie en discussie: Het trainen van de getallenlijntaak zorgt voor vooruitgang in rekenvaardigheid bij kinderen in groep 3. De mate van embodied cognition lijkt echter niet het werkzame onderdeel te zijn van de getallenlijntraining. Embodied cognition is mogelijk beter passend bij kinderen met lage cognitieve mogelijkheden.