View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Wordt een zakelijke tekst beter begrepen dan een persoonlijke tekst? Corpusonderzoek en experimenteel onderzoek naar de invloed van verhalende elementen op tekstbegrip en -waardering in het primair onderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie_Joelle.pdf (1.873Mb)
        Publication date
        2016
        Author
        Ketterij, J.F. van de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze scriptie bestaat uit twee delen: de beschrijving van het corpusonderzoek en de beschrijving van het experiment. In het corpusonderzoek werd gekeken of en zo ja, welke verhalende elementen voorkomen in geschiedenis- en natuur-en-techniekteksten voor groep 5 en 7. Hieruit kwam naar voren dat leerlingen vaak aangesproken worden door de verteller. Een personage komt maar weinig voor in de leerteksten. In het experiment is een zakelijke tekst vergeleken met een persoonlijke tekst. Het doel was om te achterhalen of de verhalende elementen uit de persoonlijke tekst van invloed zijn op het tekstbegrip en de tekstwaardering van basisschoolleerlingen. Uit het onderzoek bleek dat het voor tekstbegrip en -waardering niet uitmaakte of een leerling een zakelijke tekst of een persoonlijke tekst (met directe aansprekingen, uitroepen en evaluaties van de verteller) las. De evaluaties van de verteller beïnvloedden wel de mening van de leerlingen over het onderwerp van de tekst.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22637
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo