Wordt een zakelijke tekst beter begrepen dan een persoonlijke tekst? Corpusonderzoek en experimenteel onderzoek naar de invloed van verhalende elementen op tekstbegrip en -waardering in het primair onderwijs
Summary
Deze scriptie bestaat uit twee delen: de beschrijving van het corpusonderzoek en de beschrijving van het experiment.
In het corpusonderzoek werd gekeken of en zo ja, welke verhalende elementen voorkomen in geschiedenis- en natuur-en-techniekteksten voor groep 5 en 7. Hieruit kwam naar voren dat leerlingen vaak aangesproken worden door de verteller. Een personage komt maar weinig voor in de leerteksten.
In het experiment is een zakelijke tekst vergeleken met een persoonlijke tekst. Het doel was om te achterhalen of de verhalende elementen uit de persoonlijke tekst van invloed zijn op het tekstbegrip en de tekstwaardering van basisschoolleerlingen. Uit het onderzoek bleek dat het voor tekstbegrip en -waardering niet uitmaakte of een leerling een zakelijke tekst of een persoonlijke tekst (met directe aansprekingen, uitroepen en evaluaties van de verteller) las. De evaluaties van de verteller beïnvloedden wel de mening van de leerlingen over het onderwerp van de tekst.