Acculturatiestrategieën en Internaliserend probleemgedrag van Tweede Generatie Migranten in de leeftijd van 10-18 jaar in Nederland: de Invloed van Ervaren Discriminatie
Summary
Inleiding: Het huidige onderzoek richt zich op de relatie tussen de acculturatiestrategieën integratie, separatie en assimilatie en internaliserend probleemgedrag bij tweede generatie migranten in Nederland in de leeftijd van 10-18 jaar. Daarnaast richt dit onderzoek zich op de vraag of er sprake is van een interactie-effect tussen acculturatiestrategieën en ervaren discriminatie op internaliserend probleemgedrag. Methode: Voor de huidige studie is gebruik gemaakt van de cross-sectionele data van het Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) onderzoek (N = 244, M = 13,7 (SD = 1,62), 53% meisjes). Internaliserend probleemgedrag is gemeten aan de hand van de Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). Acculturatiestrategieën zijn gemeten aan de hand van een zelf ontwikkelde schaal op basis van vijf items en ervaren discriminatie is gemeten op basis van één item. Resultaten: Resultaten van een factoriële ANOVA hebben aangetoond dat de acculturatiestrategieën integratie, separatie en assimilatie niet significant met elkaar verschillen op internaliserend probleemgedrag. Daarnaast is gebleken dat de relatie tussen de drie acculturatiestrategieën en internaliserend probleemgedrag niet verschillend is voor jongeren die wel of geen discriminatie ervaren. Discussie: Longitudinaal vervolgonderzoek waarin etnische verschillen en de invloed van sociale en politieke systemen worden meegenomen is wenselijk, gezien het groeiende multiculturele karakter van de Nederlandse samenleving.