View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Invloed van Etnische Groepssamenstelling op het Verband tussen de Stimulering van de Taalontwikkeling en de Woordenschat van Peuters

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Schoon, LM-3651339.pdf (262.1Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Schoon, L.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het doel van het huidige onderzoek was het nagaan of de etnische groepssamenstelling invloed heeft op het verband tussen de stimulering van de taalontwikkeling door de leidster en de woordenschat van peuters. De data zijn verzameld in het kader van het Nederlandse pre-COOL onderzoek, naar de kwaliteit van de voorschoolse instellingen en de ontwikkeling van peuters. Daarnaast is op basis van het beschikbaar gestelde beeldmateriaal, data gecodeerd aan de hand van verschillende meetinstrumenten bij individuele peuters (n = 113) en leidsters (n = 37). De meerderheid van de kinderen (62,8%) heeft Nederlands als thuistaal. Naar aanleiding van eerder onderzoek is de verwachting dat er een positieve relatie is tussen de stimulering van de taalontwikkeling door de leidster en de woordenschat van peuters. Daarnaast is de verwachting dat etnische groepssamenstelling invloed heeft op het verband tussen de stimulering van de taalontwikkeling door de leidster en de woordenschat van peuters. Uit de resultaten is gebleken dat er geen significante relatie is tussen de stimulering van de taalontwikkeling door de leidster en de woordenschat van peuters. Wel is gebleken dat de stimulering van de taalontwikkeling door de leidster een significant positief effect heeft op de woordenschat van peuters in een cultureel gemengde groep ten opzichte van een groep met voornamelijk niet-Nederlandse peuters. Uit het huidige onderzoek is gebleken dat etnische groepssamenstelling een moderator is voor de relatie tussen de stimulering van taalontwikkeling door de leidster en de woordenschat van peuters.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22601
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo