De Invloed van Etnische Groepssamenstelling op het Verband tussen de Stimulering van de Taalontwikkeling en de Woordenschat van Peuters
Summary
Het doel van het huidige onderzoek was het nagaan of de etnische groepssamenstelling invloed heeft op het verband tussen de stimulering van de taalontwikkeling door de leidster en de woordenschat van peuters. De data zijn verzameld in het kader van het Nederlandse pre-COOL onderzoek, naar de kwaliteit van de voorschoolse instellingen en de ontwikkeling van peuters. Daarnaast is op basis van het beschikbaar gestelde beeldmateriaal, data gecodeerd aan de hand van verschillende meetinstrumenten bij individuele peuters (n = 113) en leidsters (n = 37). De meerderheid van de kinderen (62,8%) heeft Nederlands als thuistaal. Naar aanleiding van eerder onderzoek is de verwachting dat er een positieve relatie is tussen de stimulering van de taalontwikkeling door de leidster en de woordenschat van peuters. Daarnaast is de verwachting dat etnische groepssamenstelling invloed heeft op het verband tussen de stimulering van de taalontwikkeling door de leidster en de woordenschat van peuters. Uit de resultaten is gebleken dat er geen significante relatie is tussen de stimulering van de taalontwikkeling door de leidster en de woordenschat van peuters. Wel is gebleken dat de stimulering van de taalontwikkeling door de leidster een significant positief effect heeft op de woordenschat van peuters in een cultureel gemengde groep ten opzichte van een groep met voornamelijk niet-Nederlandse peuters. Uit het huidige onderzoek is gebleken dat etnische groepssamenstelling een moderator is voor de relatie tussen de stimulering van taalontwikkeling door de leidster en de woordenschat van peuters.